Document
فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الذاكرة العاملة في تحسين حل المشكلات الرياضية اللفظية لدى طلاب الصف الرابع ذوي صعوبات التعلم في مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study investigated the effectiveness of a working memory enhancement training program in developing word problem solving skills of fourth grade students with learning disabilities in key stage 1 schools of basic education in Oman. Using a multi-stage sampling, the study sample included initially (40) fourth-grade students from a pool of students referred to learning disabilities units in schools in Al-Seeb, Muscat. The Raven nonverbal intelligence test and a test in word problem solving were administered to the (40) students in order to draw a sample of students with learning disabilities based on the IQ-achievement discrepancy model. Following this, (14) students with mathematical learning disabilities were selected and were randomly assigned to either an experimental or a control group. Both groups were matched and each included (7) students. The students in both groups were administered a battery of test of working memory (visual-spatialexecutive- memory span) and a test in word problem solving in addition to the working memory enhancement training program. Results of the study showed that there were statistically significant differences between the mean ranks of scores obtained by students in the experimental and control groups on the word problem solving total score as well as sub test scores except for counting, and spatial sense in favor of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the pre and post scores of students in the experimental group in both the word problem solving test scores and the scores on the memory test battery in favor of the post score test. Similarly, there were statistically significant differences between mean ranks of the experimental and control groups on the memory test battery (verbal- spatial- executive- memory span) in favor of students in the experimental group whereas there were no statistically significant differences in the visual-spatial component. The study recommends the importance of training working memory for students enrolled in mathematical learning disabilities programs in schools as it develops the word problems solving skills.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الذاكرة العاملة في تحسين حل المشكلات الرياضية اللفظية لدى طلاب الصف الرابع ذوي صعوبات التعلم بمدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي. اشتملت عينة الدراسة الأساسية على (40) طالبا وطالبة من طلاب الصف الرابع الأساسي من الطلاب المحالين لبرنامج صعوبات التعلم في ولاية السيب بمحافظة مسقط. وقد تم تطبيق اختبار رافن للذكاء واختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية على أفراد العينة الأولية التشخيص الطلبة ذوي صعوبات الرياضيات طبقا لمدخل التباين بين التحصيل والذكاء. وبعد ذلك تم اختيار (14) طالبا وطالبة ممن تم تشخيصهم بصعوبات الرياضيات؛ حيث تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين متكافئتين؛ الأولى تجريبية وتضم (7) طلاب، والمجموعة الثانية ضابطة تضم (7) طلاب، كما اشتملت أدوات الدراسة الحالية على اختبارات الذاكرة العاملة اختبارات المكون اللفظي، واختبارات المكون البصري المكاني، واختبارات المكون التنفيذي المركزي)، واختبار سعة الذاكرة العاملة، واختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية، وبرنامج تدريبي لتنمية الذاكرة العاملة (أعدته الباحثة). وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار المشكلات الرياضية اللفظية لصالح المجموعة التجريبية في المحاور والدرجة الكلية لاختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية، ولم تظهر أي فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في محوري (الأعداد ونظرية العد والهندسة وحساب المثلثات والحس المكاني) مما يشير إلى عدم وجود فروق بين المجموعة التجريبية والضابطة في المحورين السابقين. وأسفرت النتائج أيضا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياسين القبلي والبعدي في اختبار حل المشكلات الرياضية اللفظية واختبارات مكونات الذاكرة العاملة وسعة الذاكرة العاملة لصالح القياس البعدي. وأشارت نتائج الدراسة أيضا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبارات الذاكرة العاملة (المكون اللفظي، والمكون التنفيذي المركزي) وسعة الذاكرة العاملة لصالح المجموعة التجريبية، ولم تظهر أي فروق ذات دلالة إحصائية في المكون البصري المكاني مما يشير إلى عدم وجود فروق بين المجموعة التجريبية والضابطة في هذا المكون. وأوصت الدراسة بضرورة تدريب الطلاب على البرنامج التدريبي لتنمية الذاكرة العاملة في برامج صعوبات الرياضيات لأثره الإيجابي على مهارة حل المشكلات الرياضية اللفظية.
Category
Theses and Dissertations