Document

فاعلية برنامج تدريبي قائم على النظرية البنائية في تطوير ممارسات معلمي اللغة العربية التدريسية لتنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلبة الصف العاشر األساسي بسلطنة عمان واتجاهات المعلمين نحو التدريس البنائي.

Other titles
The effectiveness of a training program based on the constructivism theory in developing the practices of Arabic teachers in developing the reading comprehension skills of grade ten students in the Sultanate of Oman and teachers attitudes towards construc
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to measure the effectiveness of a training program based on constructivist theory in developing constructive teaching practices and reading comprehension skills for Arabic language teachers. It also aimed to explore the impact of developing their teaching practices on the development of reading comprehension skills for their students of grade 10 in Batinah South Governorate, Sultanate of Oman. The sample consisted of 40 male and female teachers who were randomly distributed with equal number in both experimental and control groups. To achieve the goals of the study, the researcher prepared a set of tools, namely: an observation card for constructive teaching practices, an observation card for reading comprehension, a reading comprehension test for students in the experimental and control groups of 400 students, and a measurement tool for teachers' attitudes toward constructive teaching. The study adopted Semi-experimental approach. The study included a list of principles of constructivism as well as a list of reading comprehension skills in five levels: direct, deductive, critical, gustatory, and creative. There is also a guide to describing constructive teaching practices, a guide to describing reading comprehension practices, and the training program. The training program was based on integrative principles of cognitive constructivism, social constructivism, and four teaching strategies and models emanating from them. These are: problem solving strategy, Jigsaw cooperative learning strategy, the seven-cycle learning model, and the generative learning model. The study concluded that: - There are statistically significant differences between the mean of the experimental and control groups in constructive teaching practices in post application in favor of the experimental group. - There is no statistically significant effect of the interaction between group type and gender variable in constructive teaching practices among Arabic language teachers. - There are differences in reading comprehension practices between males and females in favor of females. -There are differences in developing reading comprehension skills of grade 10 male and female students in favor of the female. In the light of the results, the study listed several recommendations including: holding training courses for Arabic language teachers to raise their level of knowledge of educational theories and their applications in classroom teaching practices. Moreover, it recommended developing teachers' guides by including constructive teaching strategies, and models of constructive activities that focuses on students-centered learning in the classroom and develops reading comprehension levels. The study also suggests making use of the two cards of constructive teaching and reading comprehension in educational supervision and making use of the reading comprehension test to train students to do similar skill tests.
Arabic abstract
هدفت الدّراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي قائم على النظرية البنائية في تطوير ممارسات التدريس البنائي ومهارات الفهم القرائي لمعلمي اللغة العربية، ومعرفة أثر تطوير ممارساتهم التدريسية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلبتهم في الصف العاشر الأساسي في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عُمان. تكوّنت العينة من 40 معلمًا ومعلمة وُزّعوا مناصفة بطريقة عشوائية في مجموعتين؛ تجريبية وضابطة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدّت الباحثة مجموعة أدوات، وهي: بطاقة ملاحظة ممارسات التدريس البنائي، وبطاقة ملاحظة الفهم القرائي، واختبار الفهم القرائي للطلبة في المجموعتين التجريبية والضابطة البالغ عددهم 400 طالب وطالبة، ومقياس اتجاهات المعلمين نحو التدريس البنائي، واعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي.
تضمّنت مواد الدّراسة قائمة بمبادئ النظرية البنائية، وقائمة بمهارات الفهم القرائي في خمسة مستويات، هي: المباشر والاستنتاجي والنقدي والتذوقي والإبداعي. بالإضافة إلى دليل توصيف ممارسات التدريس البنائي، ودليل توصيف ممارسات تنمية الفهم القرائي، والبرنامج التدريبي. وبُني البرنامج التدريبي على مبادئ تكاملية للنظرية البنائية المعرفية والبنائية الاجتماعية، وأربع إستراتيجيات ونماذج تدريسية منبثقة منها، وهي: إستراتيجية حل المشكلات، وإستراتيجية جيكسو للتعلم التعاوني، ونموذج دورة التعلم السباعية، ونموذج التعلم التوليدي.
توصّلت الدراسة إلى عدة نتائج، منها:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي المجموعتين التجريبية والضابطة في ممارسات التدريس البنائي في التطبيق البعدي وذلك لصالح المجموعة التجريبية.
- عدم وجود أثر دال إحصائيا للتفاعل بين نوع المجموعة ومتغير النوع الاجتماعي في ممارسات التدريس البنائي لدى معلمي اللغة العربية.
- وجود فروق في الممارسات التدريسية للفهم القرائي بين الذكور والإناث، وذلك لصالح الإناث.
- وجود فروق في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي الذكور والإناث وذلك لصالح الإناث.
وأوصت الدراسة في ضوء نتائجها بعدة توصيات، منها: عقد دورات تدريبية لمعلمي اللغة العربية لرفع مستوى معرفتهم بالنظريات التربوية وتطبيقاتها في الممارسات التدريسية الصفية، وتطوير أدلة المعلمين بتضمينها إستراتيجيات التدريس البنائي، ونماذج من الأنشطة البنائية التي تجعل التعلم متمركزًا على المتعلم في الموقف الصفي وتنمي مستويات الفهم القرائي لديه، والاستفادة من بطاقتي ملاحظة التدريس البنائي والفهم القرائي في الإشراف التربوي، والاستفادة من اختبار الفهم القرائي لتدريب الطلبة باختبارات مهارية مماثلة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البلوشية، خديجة بنت سالم بن ثاني.
جامعة نزوى
2023
Journal articles
14
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08