Document

فاعلية نموذج فان دي وال للتمثيلات الرياضية في الفهم الجبري والكفاءة الذاتية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of Van de Walle's model of Mathematical Representations in Algebraic Understanding and Self-Efficacy among eighth grade female students
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study seeks to highlight the use of the Van de Walle model of mathematical representations in teaching, and aimed to investigate the effectiveness of teaching the equations and inequalities unit according to the Van de Walle model of mathematical representations in algebraic understanding and self-efficacy among eighth grade female students. The study adopted the semi-experimental approach. The sample of the study consisted of 68 female eighth-grade students in a basic education school in South Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman, and it was divided into two groups, an experimental group consisted of 34 female students, and a control group consisted of 34 female students. Where the experimental group was taught the prescribed unit using the Van de Walle model for mathematical representations, the control group was taught the same unit in the usual teaching method. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a teaching guide to teach the unit of equations and inequalities according to the Van de Walle model for mathematical representations. The researcher also prepared a test for algebraic understanding consisting of 9 questions and developed a scale for measuring self-efficacy in mathematics consisting of 18 statements, using the theoretical literature and previous studies. The validity and reliability of the tools were verified, and they were found suitable for the purposes of this study. The results showed that there was a statistically significant difference at the significance level α = .05 between the mean scores of the students of the experimental group (studied according to the Van de Walle model) and the control group (studied in the usual way) in algebraic comprehension as a whole and in each of its components in favor of the experimental group. As well as the presence of a statistically significant difference at the significance level α = .05 between the mean scores of the students of the experimental group and the control group in self-efficacy in mathematics as a whole and in each of its axes in favor of the experimental group. In light of these results, the study recommended the importance of using the Van de Walle model for mathematical representations in teaching, training teachers to apply it, and conducting similar research studies to investigate the effectiveness of the Van de Walle model on other variables and other educational stages.
Arabic abstract
سعت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على استخدام نموذج فان دي وال للتمثيلات الرياضية في التدريس، وهدفت إلى تقصي فاعلية تدريس وحدة المعادلات والمتباينات وفقا فان دي وال للتمثيلات الرياضية في الفهم الجبري والكفاءة الذاتية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي، اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكّونت عينة الدراسة من ٦٨ طالبة من طالبات الصف الثامن الاساسي بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من ۳٤ طالبة، ومجموعة ضابطة مكونة من ۳٤ طالبة، إذ تم تدريس المجموعة التجريبية الوحدة المقررة باستخدام نموذج فان دي وال للتمثيلات الرياضية، وتم تدريس المجموعة الضابطة نفس الوحدة بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ أعدّت الباحثة دليلا للمعلم؛ لتدريس وحدة المعادلت لنموذج فان دي وال للتمثيلات الرياضية، كما أعدت الباحثة الباحثة اختبارا للفهم الجبري مكونا من 9 أسئلة وطورت مقياسا لقياس الكفاءة الذاتية في الرياضيات مكونا من ۱٨ عبار وذلك بالاستعانة بالادب النظري، والدراسات السابقة.
وتم التحقق من صدق الادوات وثباتها، ووجدت أنها مناسبة لأغراض الدراسة.
أظهرت النتائج وجود فروق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ,٠٥ = α بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية (التي درست وفق نموذج فان دي وال) والمجموعة الضابطة (التي درست بالطريقة الاعتيادية) في الفهم الجبري ككل وفي كل مكون من مكوناته لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فرق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ,٠٥ = α بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في الكفاءة الذاتية في الرياضيات ككل، وفي كل محور من محاورها لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بأهمية استخدام نموذج فان دي وال للتمثيلات الرياضية في التدريس، وتدريب المعلمين على تطبيقه، و إجراء دراسات بحثية مماثلة لتقصي فاعلية نموذج فان دي وال على متغيرات أخرى ومراحل دراسية أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject