Document
فاعلية تدريس "الدوال و المعادلات" باستخدام النموذج الانتقائي في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي للرياضيات و دافعيتهم لتعلمها
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to identify the effect of using the eclectic model on the achievement of the eighth grade students of mathematics and their motivation to learn. To verify this, a teacher's manual was prepared in the functions and equations unit according to the selective model. The researcher also prepared an achievement test in the functions and equations, and its validity and stability was measured on asurvey sample
The study sample consisted of (58) students from the eighth grade students in Muscat Governorate. They were divided into two groups: an experimental group that studied the unit of functions and equations using the selective model and a control group that studied the same unit in the usual way.
The study found the following results: • There was a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) between the mean scores of the experimental group and the scores of the control group students in the achievement test in favor of the average scores of the experimental group. • There was no statistically significant difference at the (a < 0.05) level between the mean scores of the experimental group and the average scores of the control group students in the motivation scale for mathematics education.
In light of these results, the researcher recommended that teachers, and curriculum development should be informed of the eclectic model in order to increase students 'academic achievement in mathematics, she also recommended to encourge teachers to carry out studies of programs to improve students' motivation to learn mathematics.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية التدريس باستخدام النموذج الانتقائي في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي للرياضيات ودافعيتهم لتعلمها. وللتحقق من ذلك أعدت الباحثة دليلا للمعلم في الدوال والمعادلات" وفق النموذج الانتقائي. وإختبار تحصيليا في الدول والمعادلات"، وقاست صدقه وثباته على عينة استطلاعية، واستخدمت مقياسا لقياس الدافعية لتعلم الرياضيات، وتم التأكد من صدقه وثباته بتطبيقه على عينة استطلاعية.
تكونت عينة الدراسة من (58) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي بمحافظة مسقط، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: تجريبية درست باستخدام النموذج الانتقائي، وضابطة درست بالطريقة المعتادة. وتوصلت الدراسة للنتائج التالية:
-" يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a< 0٫05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعتين التجريبية و الضابطة في اختبار التحصيل الدراسي في الدول والمعادلات" لصالح المجموعة التجريبية".
- "لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a< 0٫05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية لتعلم الرياضيات".
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بلفت نظر العاملين في المجال التربوي وتطوير المناهج بالاطلاع على النموذج الانتقائي، وتدريب المعلمين عليه، لما له من أهمية في صياغة الدروس، وإيجاد بيئة تعليمية نشطة.
تكونت عينة الدراسة من (58) طالبة من طالبات الصف الثامن الأساسي بمحافظة مسقط، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: تجريبية درست باستخدام النموذج الانتقائي، وضابطة درست بالطريقة المعتادة. وتوصلت الدراسة للنتائج التالية:
-" يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a< 0٫05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعتين التجريبية و الضابطة في اختبار التحصيل الدراسي في الدول والمعادلات" لصالح المجموعة التجريبية".
- "لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( a< 0٫05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية لتعلم الرياضيات".
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بلفت نظر العاملين في المجال التربوي وتطوير المناهج بالاطلاع على النموذج الانتقائي، وتدريب المعلمين عليه، لما له من أهمية في صياغة الدروس، وإيجاد بيئة تعليمية نشطة.
Category
Theses and Dissertations