Document

Investigating the effect of using Google docs on Omani EFL college students writing performance and students perceptions of its use

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
This quasi experimental study aimed at investigating the effect of using Google Docs in EFL Omani college students' writing performance. It also aimed at exploring the students' perceptions of the use of the Google Docs in their EFL writing. * The sample of the study included (81) Level 3 Foundation Program students in Nizwa College of Technology in the academic year (2017-2018). The experimental group consisted of (39) students while the control group consisted of (42) students. During the intervention, students in the experimental group used Google Docs to write their essays collaboratively while the control group students followed the regular way used in the writing sessions. The research instruments included a writing performance test that was administered as pre and post- test and a students' perceptions questionnaire. Data analysis yielded the following findings: 1. There was a statistically significant difference between the experimental and control groups writing performance in favor of the experimental group. The experimental group outperformed the control group in task achievement, task organization, grammar and vocabulary. The students in the experimental group perceived using Google Docs in EFL writing as a very beneficial tool in improving their writing and collaboration skills. Also, the students reported that their lack of technology skill, lack of group work dynamics, their modest language abilities, technical problems, the time constraint and difficulty of some writing tasks were the challenges that they faced during the experiment. Moreover, the students in the experimental group provided valuable suggestions for improving the use of Google Docs in the writing course. These suggestions included more training on using the web tool, increasing the number of Google Docs writing classes, ensuring the availability of reliable internet connection and making more use of the Google Drive mobile application. In light of these findings, the researcher presented a number of recommendations for practice and for further research.
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام مستندات جوجل على أداء الطلبة العمانيين في مهارة الكتابة باللغة الإنجليزية ، كما هدفت لاستقصاء وجهة نظرهم حول استخدام هذه الأداة، ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي. حيث تم تطبيق أدوات الدراسية المتمثلة في اختبار تحصيلي في مهارة الكتابة (قبلي وبعدی) واستبانة الاستقصاء وجهة نظر الطلبة حول استخدام أداة مستندات جوجل في مهارة الكتابة على عينة تكونت من ( 81 ) طالبا يدرسون في المستوى الثالث في البرنامج التأسيسي في الكلية التقنية بنزوى في العام الدراسي 2017-2018). بحيث قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من (39) طالبا ومجموعة ضابطة مكونة من (42) طالبا. حيث اتبع الطلاب في المجموعة الضابطة طريقة الكتابة المعتاد استخدامها في محاضرات الكتابة بينما استخدم الطلاب في المجموعة التجريبية مستندات جوجل لكتابة مقالاتهم تعاونيا وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : .
. وجود فروق دالة إحصائيا بين تحصيل الطلاب في المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في نتائج امتحان مهارة الكتابة وذلك لصالح الطلاب في المجموعة التجريبية 2. امتلاك الطلاب في المجموعة التجريبية وجهة نظر إيجابية اتجاه استخدام مستندات جوجل في دروس الكتابة. حيث يعتقد الطلاب بأن استخدام هذه الأداة طور من أدائهم في مهارة الكتابة، كما طور لديهم مهارات التعاون والتفاعل الصفي. كما ذكر الطلاب مجموعة من التحديات التي واجهتهم أثناء استخدام مستندات جوجل وهي: ضعف مهاراتهم في استخدام الحاسب، محدودية مهاراتهم في التعاون والعمل الجماعي، ضعف مهارات اللغة الإنجليزية لديهم، مشكلات تقنية، قلة الوقت المحدد التطبيق، وصعوبة بعض أنشطة الكتابة. وقد قدم الطلاب مجموعة من المقترحات لتطوير استخدام هذه الأداة في محاضرات الكتابة اشتملت على زيادة جلسات التدريب المقدمة للطلاب ، زيادة عدد محاضرات الكتابة باستخدام مستندات جوجل بحيث تكون أكثر من محاضرة واحدة في الأسبوع وتقوية شبكة الانترنت في الكلية، وتفعيل استخدام تطبيق جوجل في الهاتف النقال بشكل أكبر في محاضرات الكتابة وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات المتعلقة بالموضوع
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011