Document

Investigating EFL Omani grade two learners' ability to produce English phonics

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2012
Language
English
English abstract
The aims of this study are to Investigate EFL Omani Grade Two Learners' Ability to produce the (43) sounds which are taught in grades one and two course books and to elicit the perceptions of grade two teachers about their learners' abilities to produce the phonics. It focuses on answering the following questions: 1. How do EFL Omani grade two learners produce phonics? 2. Are there any significant differences between grade two learners' ability to produce phonics in isolation, in taught words and in untaught words? 3. Are there any significant differences between grade two learners' ability to produce the consonants, the vowels and the consonant clusters? 4. How do EFL Omani grade two learners produce phonics as perceived by teachers of grade two? The study sample consisted of second grade learners and teachers in Al-Batinah North Governorate in the academic year 2010/2011. They were 100 learners and 27 teachers. Two types of instruments were used to answer the research questions. First, a reading test to measure learners' ability to produce phonics. Second, a questionnaire was used to elicit the perceptions of grade two teachers about their learners' abilities to produce the phonics. The Major findings of the present study were as follows: 1- Learners' performance in sounds represented by 'd', 'sw', 'v', '1', 'a', 'bl', 'cl', 'gl', 'h', 'b', 'x', 'sk' 'w', 'c','g', 'sl', 'ff', 'p', 'n', 'z', 'st', 'sn', 'o', 'e', 's', 'sp', 'fr', 'r', 'br', 'k', 'sm', 't', 'f and 'm' is at the acceptable level of performance. Learners' performance in sounds presented by 'q', 'u', 'y', 'i', 'sc', 'T, 'ss', 'j' and 'zz' is below the acceptable level of performance, 2- That there is a significant difference between grade two learners' ability to produce phonics in isolation and phonics in untaught words in favor of phonics in isolation. There is also a significant difference between grade two learners' ability to produce phonics in taught words and phonics in untaught words in favor phonics in taught words. Finally, there is a significant difference between grade two learners' ability to produce phonics in isolation and phonics in taught words in favor of phonics in isolation. 3- There is a significant difference between grade two learners' ability to produce the consonants and the vowels in favor of the consonants. There is also a significant difference between grade two learners' ability to produce the consonant clusters and the vowels in favor of the consonant clusters. However, there is no significant difference between grade two learners' ability to produce the consonants and the consonant clusters. 4- Learners' performance in all the tested sounds comes at moderate difficulty as perceived by teachers of grade two. In the light of these results, the researcher made a number of recommendations.
Description
Thesis
Arabic abstract
اللغة الانجليزية تهدف هذه الدراسة إلى تحري مقدرة تلاميذ الصف الثاني من التعليم الأساسي على إنتاج أصوات اللغة الانجليزية من خلال الإجابة على الأسئلة التالية :
. كيف يؤدي تلاميذ الصف الثاني الأصوات الانجليزية ؟ . هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات منفردة و في كلمات متعلمة و في كلمات غير متعلمة؟ . هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات الساكنة و المتحركة و المقاطع
الساكنة؟ . كيف يؤدي تلاميذ الصف الثاني الأصوات الانجليزية من وجهة نظر معلمي الصف الثاني؟ تكون مجتمع الدراسة من تلاميذ الصف الثاني الأساسي و معلمي اللغة الإنجليزية في مدارس التعليم الأساسي الحكومية في سلطنة عمان للعام الدراسي 2010-2011. أما بالنسبة لعينة الدراسة فقد تكونت من 100 طالب من تلاميذ الصف الثاني و 27 معلما بمحافظة الباطنة شمال. للإجابة على أسئلة الدراسة، استخدم الباحث أداتين، الأولى اختبار تحصيلي لمعرفة مدى قدرة التلاميذ على إنتاج الأصوات الإنجليزية و الثانية استبانة لمعرفة مدى قدرة التلاميذ على إنتاج الأصوات الإنجليزية من وجهة نظر المعلمين. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
.
أداء التلاميذ لأصوات الحروف: 'sw ' , ' v ' , ' Il ' , ' a ' , ' bl ' , ' cl ' , ' gl ' , ' h ' , ' b ' , ' x ' , ' sk ' , ' d 'w', '', 'g', 'sl' fr', 'p', 'n', '', 'st', 'sn', 'n', 'e', 's', 'sp', 'fr', 'r', 'br','k', sm ' , ' , ' f , ' ' m
كان مقبولا حسب معايير الدراسة. بينما كان أداء التلاميذ لأصوات الحروف: ' q ' , ' u ' , ' g ' , ' ' , ' sc ' , ' ' , ' ss ' , ' j , za
أقل من المقبول. . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات منفردة و في كلمات متعلمة لصالح
أدائهم للاصوات منفردة. . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات منفردة و في كلمات غير متعلمة لصالح أدائهم للأصوات منفردة. . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات في كلمات متعلمة و في كلمات غير متعلمة لصالح أدائهم للأصوات في كلمات متعلمة . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات الساكنة و الأصوات المتحركة لصالح أدائهم للأصوات الساكنة . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات ذات المقاطع الساكنة و الأصوات المتحركة لصالح أدائهم للأصوات ذات المقاطع الساكنة. . عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء التلاميذ للأصوات الساكنة و الأصوات ذات المقاطع الساكنة - أداء التلاميذ لجميع أصوات الحروف المتعلمة في الصفين الأول و الثاني متوسط الصعوبة من وجهة نظر المعلمين في ضوء هذه النتائج ، قدم الباحث مجموعة من التوصيات التي يمكن الاستفادة منها في تطوير أداء تلاميذ الصف الثاني الأصوات اللغة الانجليزية و أقترح دراسات مستقبلية تتعلق بموضوع البحث.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011