Document
Investigating EFL teachers' perceptions, practices and difficulties of learner-centred approach in Oman
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2013
Language
English
English abstract
Investigating EFL Teachers' Perceptions, Practices and Difficulties of Learner-Centred Approach in Oman The present study investigated Cycle One Omani EFL teachers' perceptions, practices and difficulties of learner-centred approach (LCA) .The data was gathered by using three instruments: questionnaire, classroom observation checklist, and semi
100) structured interview. The validity of instruments was examined by a panel of experts and the reliability was examined by using Cronbach Alpha and it was found (0.82) for questionnaire and (0.85) for observation checklist. The results showed that Cycle One Omani EFL teachers hold high positive perceptions about LCA. They believe that LCA is important in teaching and learning EFL. Teachers' reported practices reflected a mixture of learner-centred and teacher centred teaching. The results reveal that influential barriers related to lack of time, students' low proficiency level and lack of training considerations have been identified as responsible for limiting the success of the teachers' attempts to implement this approach efficiently.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدارسة إلى تعرف على تصورات وممارسات معلمي اللغة الانجليزية حول طريقة التعلم المتمركز حول المتعلم وصعوبات توظيفها. ولتحقيق هدف الدراسة تم جمع البيانات من خلال ثلاث ادوات هي: الاستبيان، بطاقة ملاحظة، ومقابلة. وقد طبق الاستبيان على عينة من معلمات اللغة الانجليزية في الحلقة الاولى مكونة من ۱۲۰ معلمة، ثم تم تطبيق الملاحظة الصفية على 14 منهن، كما تم مقابلتهن. وتم التأكد من صدق الأدوات من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين، أما الثبات فقد حسابه للاستبانة باستخدام الفا كرونباخ (۸۲..) وكذلك البطاقة الملاحظة ( ۱۰۸۰( وقد أظهرت النتائج أن المعلمين لديهم تصورات ايجابية مرتفعة نحو طريقة التعلم المتمركز حول المتعلم، كما أنهم يعتقدون بدرجة مرتفعة بأهميتها في التدريس. كما بينت النتائج ممارسة المعلمين لبعض مهارات التعلم المتمركز حول المتعلم ومهارات التعلم المتمركز حول المعلم واشارت النتائج إلى وجود بعض المعوقات التي تحد من توظيف هذه الطريقة كضيق الوقت، وضعف مستوى اللغة الانجليزية لدى الطلبة، وضعف تدريب المعلمين في مجال استخدام هذه الطريقة. وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات.
Category
Theses and Dissertations