Document
مدى اكتساب طلبة الصف الرابع الاساسي المفاهيم الاساسية المتضمنة كتاب التربية الاسلامية
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of this study is to investigate the extent of understanding of the basic concepts included in the Islamic Religion Text by the fourth grade students in the Province of Muscat through answering the following research questions:
1- What are the basic concepts included in the Islamic Religion Text for the basic fourth grade students?
2- What is the extent of comprehension of the basic concepts included in the Islamic Religion Text by the basic fourth grade students in terms of gender, type of education, knowledge levels and the areas of the subject?
The targeted population of the study was the students of the basic fourth grade in government and private schools of Muscat Province-for- the academic year (2003/2004). The total size of the population was 3970 male and female students. The researcher has analyzed the text contents to extract the basic concepts and prepare an objective instrument, which was further validated. The validity factor was 82%. The most important results of this study were:
1- Understanding of the basic concepts included in the Islamic Religion Text by the basic fourth grade students was educationally acceptable.
2- There were no statistically significant differences in the average scores of the students in acquiring the basic concepts in the whole instrumrnt.
3- There were statistically significant differences in the average scores of the students between the public and the private schools in understanding the basic concepts at (0.05) in favor of the private schools students.
4- The lack of statistically significant difference at (0.05) in the average scores of the students between the public and private schools is attributed to the gender variable.
5. The statistically significant difference in the average scores of the students at (0.05) is attributed to the knowledge level variable (remembrance, comprehension, application) in favor of comprehension.
6- The statistically significant differences in the average scores of the students at (0.05) are attributed to the change in the subject areas (Quraan, Hadeeth, Ageeda, Fiqh, Seera, Akhlaqe) in favor of Akhlaq (morals).
The study has presented many recommendation, the most important of which is the importance of diversifying teaching methodologies of the concepts to include; concepts maps, extrapolation, measurement, and others.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى اكتساب طلبة الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط المفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية ، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية :
١. ما المفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية للصف الرابع الأساسي ؟
٢. مامدى اكتساب طلبة الصف الرابع الأساسي للمفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية للصف الرابع الأساسي في ضوء الجنس ، ونوع التعليم ، ومستويات المعرفة ، ومجالات المادة ؟
وتكون مجتمع الدراسة من طلبة الصف الرابع الأساسي بالمدارس الحكومية والخاصة التابعة لمحافظة مسقط للعام الدراسي ( 2003/ 2004م) واشتملت عينة الدراسة على ( 2283) طالبا وطالبة وللإجابة عن أسئلة الدراسة ، قامت الباحثة بتحليل محتوى الكتاب لاستخراج المفاهيم الأساسية ، وإعداد اختبار تحصيلي موضوعي، تم التأكد من صدقه وثباته ، حيث بلغ معامل الثبات ( 82% ) وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها :
1. أن اكتساب طلبة الصف الرابع الأساسي للمفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية المقرر عليهم كان في المستوى المقبول تربويا .
2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة في اكتساب المفاهيم الأساسية في الاختبار ككل .
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات كل من طلبة المدارس الحكومية وطلبة المدارس الخاصة في اكتساب المفاهيم لصالح طلبة المدارس الخاصة .
4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات كل من الذكور والإناث بالمدارس الحكومية والخاصة تعزي لمتغير الجنس . 5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0٫05) بين متوسطات درجات الطلب تعزى لمتغير مستويات المعرفة ( تذكر ، فهم ، تطبيق ) لصالح مستوى الفهم . . وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0٫05) بين متوسطات درجات الطلبة تعزى لمتغير مجالات المادة ( قرآن ، حديث ، عقيدة ، فقه ، سيرة ، أخلاق ) لصالح مجال الأخلاق . وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها ضرورة تنويع طرائق تدريس المفاهيم لتشمل خرائط المفاهيم ، والاستقراء، والقياس ، وغيرها .
١. ما المفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية للصف الرابع الأساسي ؟
٢. مامدى اكتساب طلبة الصف الرابع الأساسي للمفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية للصف الرابع الأساسي في ضوء الجنس ، ونوع التعليم ، ومستويات المعرفة ، ومجالات المادة ؟
وتكون مجتمع الدراسة من طلبة الصف الرابع الأساسي بالمدارس الحكومية والخاصة التابعة لمحافظة مسقط للعام الدراسي ( 2003/ 2004م) واشتملت عينة الدراسة على ( 2283) طالبا وطالبة وللإجابة عن أسئلة الدراسة ، قامت الباحثة بتحليل محتوى الكتاب لاستخراج المفاهيم الأساسية ، وإعداد اختبار تحصيلي موضوعي، تم التأكد من صدقه وثباته ، حيث بلغ معامل الثبات ( 82% ) وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها :
1. أن اكتساب طلبة الصف الرابع الأساسي للمفاهيم الأساسية المتضمنة في كتاب التربية الإسلامية المقرر عليهم كان في المستوى المقبول تربويا .
2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلبة في اكتساب المفاهيم الأساسية في الاختبار ككل .
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات كل من طلبة المدارس الحكومية وطلبة المدارس الخاصة في اكتساب المفاهيم لصالح طلبة المدارس الخاصة .
4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات كل من الذكور والإناث بالمدارس الحكومية والخاصة تعزي لمتغير الجنس . 5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0٫05) بين متوسطات درجات الطلب تعزى لمتغير مستويات المعرفة ( تذكر ، فهم ، تطبيق ) لصالح مستوى الفهم . . وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0٫05) بين متوسطات درجات الطلبة تعزى لمتغير مجالات المادة ( قرآن ، حديث ، عقيدة ، فقه ، سيرة ، أخلاق ) لصالح مجال الأخلاق . وقد أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أبرزها ضرورة تنويع طرائق تدريس المفاهيم لتشمل خرائط المفاهيم ، والاستقراء، والقياس ، وغيرها .
Category
Theses and Dissertations