Document

مدى امتلاك معلمي اللغة العربية لمهارات تدريس الخط العربي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aims to investigate the limit of acquisition for Arabic Language teachers the skills of teaching Arabic Islamic calligraphy in the second cycles of basic education in Al-Dhahira Region and to identify the reality of necessary of acquisition for Arabic Language teachers the skills of teaching Arabic calligraphy in the second cycles of basic education in Al-Dhahira Governorate from the point of view of the study sample and to identify the differences between teachers and female teacher and the limit of their skills in teaching Islamic calligraphy depending on variables: social nature، teaching experience and to achieve those goals the descriptive approach was used beside using note cards for gathering necessary facts and information where it was applied on a sample of (43) teachers from Al-Dhahira region. the study came with the following results: - The acquisition of level of teaching Arabic calligraphy in the second cycles of basic education schools in Al-Dhahira governorate has been significant، where the arithmetic mean was (3.97) and the standard deviation was (0.605) as high practicing level. and the skill of study assessment result was (3.765) with standard deviation of (0.494) and that was significant. - Regarding the study variables، the study reveal that: - There is no statistical differences in the level of (0.05) between the teachers and female teachers for the classes (5-7) in the level of ability for teaching calligraphy skills and that's belong to social nature. - There is no statistical differences in the level of (0.05) between the teachers and female teachers for the classes (5-7) in the level of ability for teaching calligraphy skills and that's belong to experience.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مدى امتلاك معلمي اللغة العربية لمهارات تدريس الخط العربي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة الظاهرة، والوقوف على واقع امتلاك معلمي اللغة العربية لمهارات تدريس الخط العربي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة من وجهة نظر عينة الدراسة، والكشف عن الفروق بين المعلمين والمعلمات في مدى تمكنهم من مهارات تدريس فرع الخط العربي اعتمادا على متغيرات: النوع الاجتماعي، والخبرة التدريسية. ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام بطاقة الملاحظة في جمع البيانات والمعلومات اللازمة؛ حيث تم تطبيقها على عينة مكونة من (43) معلما ومعلمة. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج؛ وهي:
- إنَّ امتلاك معلمي اللغة العربية لمهارات تدريس الخط العربي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة كان كبيرًا حيث جاءت نتيجة محور مهارة تخطيط الدرس بمستوى ممارسة كبيرة جدًا. وجاءت نتيجة محور مهارة عرض الدرس بمستوى ممارسة كبيرة. وجاءت نتيجة محور مهارة التقييم الدرس بمستوى ممارسة كبير.
وبالنسبة لمتغيرات الدراسة؛ فقد توصلت الدراسة إلى أنه:
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05)بين معلمي ومعلمات اللغة العربية للصفوف
(5 – 7) في مستوى التمكن من مهارة تدريس الخط العربي تعود إلى النوع الاجتماعي.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين معلمي ومعلمات اللغة العربية للصفوف
(5 – 7) في مستوى التمكن من مهارة تدريس الخط العربي تعود إلى الخبرة.
وبناءً على هذه النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضع الباحث عددًا من التوصيات والمقترحات أهمها ضرورة تكثيف تدريب المعلمين في تدريس الخط العربي خصوصا مهارتي العرض والتقييم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
الجهورية, فاطمة بنت حميد بن حمد.
جامعة السلطان قابوس
2011
Theses and Dissertations
0
0
الجنيبية, ليلى بنت سليمان بن علي
جامعة صحار
2019
Theses and Dissertations
0
0
الكمزارية, مكية بنت حسن بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2012