Document
مدى ارتباط المقررات التخصصية في برنامج إعداد معلمي التربية الاسلامية بموضوعات كتب التربية الإسلامية في سلطنة عمان و إسهامها في تنمية الجانب العلمي لديهم
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the extent to which the specialized courses in the program of preparing Islamic education teachers in the College of Education at Sultan Qaboos University relate to the subjects of Islamic education books in the second cycle of basic education for grades (5-10) And to reveal the extent to which these courses contribute to the development of the scientific side of teachers from the point of view of graduates. To achieve the objectives of the study, the researcher adopted the descriptive approach, using an analysis card based on the title and subject as a unit of analysis, and the fields of Islamic education as categories for analysis. she also used a questionnaire consisting of (25) items distributed over (6) areas: the field of the Quran and its sciences, the field of Hadith and its sciences, the field of Islamic faith, the field of Islamic jurisprudence, the field of the Prophet's biography and the field of Islamic systems. The sample of the study consisted of compulsory specialized courses in the program of preparation of the teacher of Islamic education (25) and Islamic books of education for grades (5-10), (6) books, and each book consists of two parts. The sample of the study was also composed of (54) teachers of Islamic education graduates of the College of Education at the University. The results showed that the percentage of correlation between specialized courses in the subjects of Islamic education books reached (38.45%), and these courses have contributed to a medium degree in the development of the scientific side of teachers from the point of view of graduates.
In light of these results, the researcher recommended reconsidering the specialized courses in the program of preparing the teacher of Islamic education at the College of Education at Sultan Qaboos University and working on dealing with the topics contained in the textbooks more.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى ارتباط المقررات التخصصية في برنامج إعداد معلمي التربية الإسلامية كلية التربية بجامعة السلطان قابوس بموضوعات كتب التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي للصفوف من (5-10)، والكشف عن مدى إسهام هذه المقررات في تنمية الجانب العلمي لدى المعلمين من وجهة نظر الخريجين، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام بطاقة تحليل معتمدة على العنوان والموضوع كوحدة للتحليل، ومجالات التربية الإسلامية كفئات للتحليل، واستخدمت كذلك استبانة مكونة من (25) بندأ موزعة على (6) مجالات هي: مجال القرآن الكريم وعلومه، ومجال الحديث الشريف وعلومه، ومجال العقيدة الإسلامية، ومجال الفقه الإسلامي، ومجال السيرة النبوية، ومجال النظم الإسلامية، وتكونت عينة الدراسة من المقررات التخصصية الإجبارية في برنامج إعداد معلم التربية الإسلامية والبالغ عددها (25) مقررة، وكتب التربية الإسلامية للصفوف (5-10) والبالغ عددها (6) كتب، وكل كتاب مكون من جزأين، وتكونت عينة الدراسة أيضا من (54) معلما ومعلمة للتربية الإسلامية من خريجي كلية التربية بالجامعة، وأظهرت النتائج أن نسبة ارتباط المقررات التخصصية بموضوعات الكتب المدرسية بلغت (38٫45%)، وأن هذه المقررات قد أسهمت بدرجة متوسطة في تنمية الجانب العلمي لدى المعلمين من وجهة نظر الخريجين.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بإعادة النظر في المقررات التخصصية في برنامج إعداد معلم التربية الإسلامية في كلية التربية بجامعة السلطان قابوس، والعمل على تناول الموضوعات المتضمنة في الكتب المدرسية بشكل أكبر.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بإعادة النظر في المقررات التخصصية في برنامج إعداد معلم التربية الإسلامية في كلية التربية بجامعة السلطان قابوس، والعمل على تناول الموضوعات المتضمنة في الكتب المدرسية بشكل أكبر.
Category
Theses and Dissertations