Document

دور مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The role of the school principals in improving a suitable organizational climate at post basic schools in the Sultanate of Oman
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2010
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the degree of the headmaster for his role in improving the regulatory climate in the schools of post-basic education from the viewpoint of teachers, and the statement of the impact of each type, and the area of education, and years of experience in administrative work and school, and academic qualifications in determining the role of point of view of the sample, specifically the study tried to answer the following questions: 1. What is the role played by the director of the school to improve the organizational climate at the stage of post-basic education in the Sultanate of Oman, as perceived by teachers?. 2. To what extent the differing views of teachers about the role of the school principal in improving the organizational climate at the stage of post-basic education in different (gender, experience, qualification, school district)? 3. The proposed scenario through which activate the role of the school principal in improving the regulatory climate in the Sultanate of Oman? To answer the questions of the study, they analyzed the literature on the role of the headmaster to improve the organizational climate, and the preparation of a questionnaire consisted of (64) items classified into seven areas of the role of the headmaster to improve the organizational climate, confirmed its validity through its presentation to a group of specialists was make sure Tabatha through coefficient (alpha - Cronbach), where it was stable overall (95 and 0), the study sample was composed of (300) teachers in the three educational zones are: Muscat, Al Batinah South, a region of Interior).
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة مدير المدرسة لدوره في تحسين المناخ التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي من وجهة نظر المعلمين ، وبيان أثر كل من النوع ، والمنطقة التعليمية ، وعدد سنوات الخبرة في العمل الإداري المدرسي والمؤهل العلمي في تحديد ذلك الدور من وجهة نظر أفراد العينة ، وتحديدا حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة
التالية
(١ ما الدور الذي يمارسه مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي في مرحلة التعليم ما
بعد الأساسي في سلطنة عمان كما يراه المعلمون؟
( ما مدى اختلاف آراء المعلمين حول دور مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي باختلاف (الجنس الخبرة ، المؤهل ، المنطقة
التعليمية)؟ ، (۳) ما أهم المقترحات التي يمكن من خلالها تفعيل دور مدير المدرسة في تحسين المناخ
التنظيمي بسلطنة عمان؟
وللإجابة عن أسئلة الدراسة ، تم تحليل الأدبيات المتعلقة بدور مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي ، وإعداد استبانه تكونت من (٦٤) فقرة صنفت إلى سبعة مجالات لدور مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي، تم التأكد من صدقها من خلال عرضها على مجموعة من المختصين، كما تم التأكد من ثباتها من خلال معامل ألفا - كرونباخ) حيث
بلغ الثبات الكلي لها ( ٠,٩٥ ) ، وقد تألفت عينة الدراسة من (۳۰۰) معلم ومعلمة في.
ثلاث مناطق تعليمية هي: مسقط ، منطقة الباطنة جنوب ، منطقة الداخلية).
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
(١) كانت درجة تقدير المعلمين لدور مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي في مدارس
التعليم ما بعد الأساسي كبيرة.
(۲) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين رأي المعلمين
تعزى إلى متغير الجنس.
( توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى إلى متغير المؤهل الدراسي عند مجال رعاية الطلاب لصالح المعلمين من حملة البكالوريوس ، ولم تكن الفروق دالة إحصائيا عند بقية المجالات الأخرى.
(٤ توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى إلى متغير الخبرة لصالح المعلمين ذوي الخبرة خمس سنوات فأكثر) في ثلاث مجالات هي: (تنمية الموارد البشرية ، تطوير المناهج وطرق التدريس ، تطوير العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي) ولم تكن الفروق دالة إحصائيا عند بقية المجالات الأخرى.
(٥ كشفت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05a) تعزى
إلى متغير المنطقة التعليمية ولصالح منطقتي الباطنة جنوب والداخلية.
وبناء على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم وضع عدد من المقترحات يمكن من
خلالها تفعيل دور مدير المدرسة في تحسين المناخ التنظيمي بسلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011