Document
مدى تطبيق التخطيط الاستراتيجي في المؤسسات التعليمية والتدريبية بقوات السلطان المسلحة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to find out the degree of applying the strategic planning in the educational and training institutions in the Sultan of Oman armed forces, to identify the differences among the sample of the study in the application of strategic planning in the educational and training institutions in the Sultan of Oman armed forces. For the purposes of the study, the researcher has designed a questionnaire consisted of (44) items questionnaire which was distributed among the entire study of population consisting of (143) members. The study concluded with the following findings:
1. The extent of the application of strategic planning in the educational and training institutions in the Sultan of Oman armed forces was average in the degree of (3.20).
2. There was statistically significant difference at (0.05>a) in the extent of the application
of strategic planning in the Sultan of Oman armed forces due to different variables (unit - academic qualification).
3. No any statistically significant difference at (0.05>a) in the in the extent of the
application of strategic planning in the Sultan of Oman armed forces due to different variables (experience - occupation).
Based on the aims and findings of the study, it recommended the following recommendations:
1. Adoption of unified or independent strategies (educational – training) in the military technological collages as well as in the Royal military academies in the Sultan of Oman armed forces preparing to obtain the academic, institutional, and program accreditation.
2. You need to focus more on the Strategy formulation process, strategic implementation and strategic adjustment and follow up its evaluations and assessmen
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة لمعرفة درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في المؤسسات التعليمية والتدريبية في قوات السلطان المسلحة، وتحديد الفروق بين أفراد عينة الدراسة في درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في المؤسسات التعليمية والتدريبية في قوات السلطان المسلحة. ومن أجل تحقيق الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي، وصممت استبانة مكونة من (44) فقرة شملت ستة محاور، وهي: الاستعداد للتخطيط الاستراتيجي والتحليل الاستراتيجي، والاتجاه الاستراتيجي، والصياغة الاستراتيجية والضبط الاستراتيجي. وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها تم توزيعها على (143) فردا في المؤسسات التعليمية والتدريبية بقوات السلطان المسلحة، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: د. أن درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في المؤسسات التعليمية والتدريبية في قوات السلطان المسلحة كان متوسطا، ويدرجة (3٫20).
۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة( 0.05>a) في درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في القوات المسلحة يعزي لمتغيرات الوحدة - المؤهل العلمي).
۳. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مدى تطبيق التخطيط الاستراتيجي بقوات السلطان المسلحة المتغيرات الخبرة العملية - الوظيفة). في ضوء أهداف الدراسة المتوخاة، والنتائج المتحققة، توصلت الدراسة لمجموعة من التوصيات منها: الاستعانة بمتخصصين وبيوت خبرة لوضع الخطة الإستراتيجية، والعمل على ايجاد مقر وفريق متخصص للتخطيط الاستراتيجي، وتعزيز الموارد المادية والبشرية عند البدء بالتخطيط للخطة، والعمل على تحليل البيئة الداخلية والخارجية المؤسسات العسكرية، والعمل على صياغة خطة استراتيجة اعتمادا على مستويات طويلة ومتوسطة وقصيرة. واقترح الباحث إجراء دراسة حول فاعلية التخطيط الاستراتيجي، ودوره في الارتقاء بالنظم التعليمية، وبناء أنموذج للتخطيط الاستراتيجي للتعليم والتدريب في قوات السلطان المسلحة.
۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة( 0.05>a) في درجة تطبيق التخطيط الاستراتيجي في القوات المسلحة يعزي لمتغيرات الوحدة - المؤهل العلمي).
۳. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05>a) في مدى تطبيق التخطيط الاستراتيجي بقوات السلطان المسلحة المتغيرات الخبرة العملية - الوظيفة). في ضوء أهداف الدراسة المتوخاة، والنتائج المتحققة، توصلت الدراسة لمجموعة من التوصيات منها: الاستعانة بمتخصصين وبيوت خبرة لوضع الخطة الإستراتيجية، والعمل على ايجاد مقر وفريق متخصص للتخطيط الاستراتيجي، وتعزيز الموارد المادية والبشرية عند البدء بالتخطيط للخطة، والعمل على تحليل البيئة الداخلية والخارجية المؤسسات العسكرية، والعمل على صياغة خطة استراتيجة اعتمادا على مستويات طويلة ومتوسطة وقصيرة. واقترح الباحث إجراء دراسة حول فاعلية التخطيط الاستراتيجي، ودوره في الارتقاء بالنظم التعليمية، وبناء أنموذج للتخطيط الاستراتيجي للتعليم والتدريب في قوات السلطان المسلحة.
Category
Theses and Dissertations