Document

ممارسة القيادة الرشيقة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بالالتزام التنظيمي للمعلمين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Practice of agile leadership among basic education schools principals and its relationship to the organizational commitment of teachers in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The present study aimed to identify the degree of agile leadership shown by the principals of basic education schools, their relationship to the organizational commitment of teachers in Al Batinah North Governorate of the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the descriptive correlational approach was used. The questionnaire was divided into two sections: agile leadership with (25) items, and the organizational commitment section with (18) items. After verifying the validity and reliability of the questionnaire, it was applied to a sample composed of (522) male and female teachers in basic education schools (the first cycle and the second cycle) in Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman. The study found that the degree of agile leadership shown by the principals of the basic education schools in Al Batinah North Governorate of the Sultanate of Oman from the point of view of the teachers was generally high, as was the very high and high degree of practice in all dimensions. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05) as to the degree of agile leadership exercised by the principals of basic education schools in the governorate from the point of view of the teachers attributed to the variables: gender, educational qualification, job title, educational stage, and years of experience. The results of the study also showed that the level of organizational commitment of teachers in basic education schools in Al Batinah North Governorate of the Sultanate of Oman was very high in their view. The dimensions were ranked as follows: the dimension of normative commitment, the dimension of emotional commitment, at a very high level, followed by the dimension of sustained commitment at a high level. The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) in teachers' perceptions of the level of organizational commitment among teachers in basic education schools in the Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman from their point of view that could be attributed to the variables: academic qualification, job title. However, there is a statistically significant difference that can be attributed to the gender variable in the dimension of continuous commitment in favor of females. There are also statistically significant differences attributed to the variable of years of experience in the dimension of standard commitment in favor of experience more than 15 years. Finally, there are statistically significant differences attributed to the variable of the educational stage in the dimension of continuous commitment in favor of the first cycle. The study concluded that there is a positive and statistically significant correlation between all the dimensions of the agile leadership scale and the dimensions of the organizational commitment scale for teachers in basic education schools in the Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman. The level of the correlation ranged between medium and high degrees. The study recommends that the Specialized Institute for Teachers continues to develop training programs that meet the actual training needs of school principals, support the practice of agile leadership dimensions, and contribute to raising the level of their professional competence. The study also recommends continuing the efforts by the school principals to create an atmosphere that encourages and motivates teachers to be creative and innovative.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التَّعرف على درجة ممارسة القيادة الرشيقة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي، وعلاقتها بالالتزام التنظيمي للمعلمين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي الارتباطي، كما تم تطوير استبانة مُقَسَّمَةً إلى محورين: القيادة الرشيقة له(25) فقرةً، ومحور الالتزام التنظيمي له(18) فقرةً، وبعد التحقق من صدق وثبات الأداة، طُبِّقَتْ على عيِّنة مكوَّنة من(522) معلِّمًا ومعلِّمةً في مدارس التعليم الأساسي الحكومية (الحلقة الأولى والحلقة الثانية) في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان.
وتوصَّلت الدراسة إلى أَنَّ درجة ممارسة القيادة الرشيقة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين جاءت كبيرة بصورة إجمالية، كما جاءت بين درجة الممارسة الكبيرة جدًا والكبيرة في جميع الأبعاد، كما كشفت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) لدرجة ممارسة القيادة الرشيقة لمديري مدارس التعليم الأساسي في المحافظة من وجهة نظر المعلمين تُعْزَى لمُتغير الجنس، المُؤَهِّل العلمي، المسمى الوظيفي، المرحلة التعليمية، سنوات الخبرة.
كما أظهرت نتائج الدراسة أَنَّ مستوى الالتزام التنظيمي للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان من وجهة نظرهم جاءت مرتفعة جدًا، وجاءت الأبعاد مرتبة على النحو الآتي: بُعْدُ الالتزام المعياري، وبُعْدُ الالتزام العاطفي، بمستوى مرتفع جدًا، يليها بُعْدُ الالتزام الاستمراري بمستوى مرتفع، كما كشفت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) في تقديرات المعلمين لمستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان من وجهة نظرهم تُعْزَى لمتغيِّرات: المُؤَهِّل العلمي، المسمى الوظيفي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعْزَى لمتغير الجنس في بُعد الالتزام الاستمراري لصالح الإناث، وفروق ذات دلالة إحصائية تُعْزَى لمتغير سنوات الخبرة في محور الالتزام المعياري لصالح الخبرة أكثر من 15 سنة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعْزَى لمتغير المرحلة التعليمية في محور الالتزام الاستمراري لصالح الحلقة الأولى.
وخلصت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالَّة إحصائيًّا بين أبعاد مقياس القيادة الرشيقة جميعها، وأبعاد مقياس الالتزام التنظيمي للمعلمين في مدارس التعليم الأساسي في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، حيث تراوحت قوة العلاقة الارتباطية بين الدرجة المتوسطة والقوية.
وتوصي الدراسة بالاستمرار في قيام المعهد التخصُّصي للمعلمين بإعداد برامج تدريبية تلبي الاحتياجات التدريبية الفعلية لمديري المدارس، وتكون داعمة لممارسة أبعاد القيادة الرشيقة، وتسهم في رفع مستوى كفاءتهم المهنية، ومواصلة مدير المدرسة الجهود في توفير مناخ يشجع ويحفز المعلمين على الإبداع والابتكار.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011