Document
ممارسة مديري المدارس لإدراة المعرفة وعلاقتها بأدائهم في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.
Other titles
The practice of school administrators to knowledge management and its relationship to the performance of their school management in the interior province of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to find out the degree of management knowledge of school administrators. And level of their performance in school management. It also aimed to find out the relationship between administrators knowledge and their performance in school management from the point of view of school administrators, and supervisors administrators in the interior province.
The study sample also was (160) administrators and administrators supervisors. To achieve the goals of the study, descriptive approach was used through questionnaire of (50) statements. the study results showed that knowledge management practices among school administrators was significantly high with an average of (3.99).The results of t-test showed that there ware on statistically significant differences in the degree of knowledge management practice attributed to the variables of (gender job degree experience).The results of all areas of the second part of the questionnaire showed very high levels of performance among school administrators. The study results showed that there a moderate correlation (.59) between knowledge management of school administrators and their performance.
Based on the findings of the study, the researcher concluded with a number of recommendations. The first recommendation is to concern for knowledge management through activating knowledge generation, the second recommendation is documenting ideas, experiences and skills of school administrators and available for use. Also Ministry of Education should conduct workshops for school administrators in order to enlight them in modern management practice such as concept, activities and processes of knowledge management.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة ممارسة مديري المدارس بمحافظة الداخلية بسلطنة عُمان لإدارة المعرفة، ومعرفة مستوى أداء المديرين، ومعرفة علاقة ممارسة إدارة المعرفة بأداء مديري المدارس من وجهة نظر المديرين والمشرفين الإداريين بمحافظة الداخلية بسلطنة عُمان حيث بلغت عينة الدراسة (١٦٠) من المديرين والمشرفين الإداريين لتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وإعداد استبانة تضمنت (٥٠) فقرة. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة إدارة المعرفة لدى مديري المدارس كان بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي (۳,۹۹) ، وأظهرت نتائج اختبار (t-test) أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدرجة ممارسة إدارة المعرفة تعزى لمتغيرات النوع) - الوظيفة - الدرجة العلمية - الخبرة).
كما أظهرت النتائج مستوى أداء مديري المدارس في جميع مجالات المقياس الثاني بمستوى أداء مرتفع جدًا كما دلت النتائج على وجود علاقة ارتباطية طردية متوسطة بلغت (٠,٥٩) بين ممارسة إدارة المعرفة وبين مستوى أداء مديري المدارس.
وبناءً على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد خلصت الباحثة إلى عدة توصيات من أهمها : الاهتمام بإدارة المعرفة من خلال تفعيل عمليات إنتاج المعرفة، وتدوين الأفكار والخبرات المتوفرة والمهارات لدى مديري المدار ، واتاحتها للاستخدام، وتنفيذ وزارة التربية والتعليم ورش عمل
تدريبية لمديري المدارس ومديراتها للتبصير بالممارسات الإدارية الحديثة ومنها إدارة المعرفة مفهومها وأنشطتها وعملياتها. والتوسع في البحث والدراسة في مفهوم إدارة المعرفة من قبل المختصين بوزارة التربية والتعليم، لما له من أهمية في دعم المؤسسات التربوية على التميز في الأداء والإبداع.
كما أظهرت النتائج مستوى أداء مديري المدارس في جميع مجالات المقياس الثاني بمستوى أداء مرتفع جدًا كما دلت النتائج على وجود علاقة ارتباطية طردية متوسطة بلغت (٠,٥٩) بين ممارسة إدارة المعرفة وبين مستوى أداء مديري المدارس.
وبناءً على ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد خلصت الباحثة إلى عدة توصيات من أهمها : الاهتمام بإدارة المعرفة من خلال تفعيل عمليات إنتاج المعرفة، وتدوين الأفكار والخبرات المتوفرة والمهارات لدى مديري المدار ، واتاحتها للاستخدام، وتنفيذ وزارة التربية والتعليم ورش عمل
تدريبية لمديري المدارس ومديراتها للتبصير بالممارسات الإدارية الحديثة ومنها إدارة المعرفة مفهومها وأنشطتها وعملياتها. والتوسع في البحث والدراسة في مفهوم إدارة المعرفة من قبل المختصين بوزارة التربية والتعليم، لما له من أهمية في دعم المؤسسات التربوية على التميز في الأداء والإبداع.
Category
Theses and Dissertations