Document

مستوى مهارات التخطيط الاستراتيجي لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بتطوير الأداء المدرسي في سلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The relationship between principal`s level of strategic planning skills and school performance development in basic education schools in the Sultanate of Oman.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the level of strategic planning skills among managers of primary education schools and its relationship to the development of academic performance in the Sultanate of Oman. The researcher used a descriptive correlational method to achieve the study's objectives. A questionnaire was used to collect data and information, ensuring its validity and reliability. The questionnaire was administered to a sample of 736 male and female teachers in primary education schools in the North Al Batinah and South Al Batinah governorates in Oman. The study's most important results were as follows: The level of strategic planning skills among managers of primary education schools in the North Al Batinah and South Al Batinah governorates was found to be moderate. The results also revealed no statistically significant differences in the study sample's estimates of the level of strategic planning skills among managers of primary education schools in the two governorates based on study variables such as gender, educational qualification, and experience. Furthermore, the study found that the level of academic performance in the North Al Batinah and South Al Batinah governorates was moderate. There were no statistically significant differences in the study sample's estimates of academic performance in the two governorates based on study variables such as Gender, Academic qualification, Experience, Enrollment in the specialized institute and School District. The study also revealed a positive and statistically significant correlation between the level of strategic planning skills among managers of primary education schools and the development of academic performance in the North Al Batinah and South Al Batinah governorates in Oman. Based on the study's results, several recommendations were made, including providing all necessary resources, financial and human, to implement strategic plans for the development of academic performance. It is also necessary to increase the delegation of authority to school principals to enable them to effectively implement strategic planning processes, thereby contributing to the development and improvement of their schools. Additionally, enhancing communication programs between schools and the community is important, as it enables schools to analyze the external environment, understand its needs and requirements, and contribute to developing positive attitudes and desires towards improving school performance. The study also emphasizes the need for the specialized vocational training institute to provide training programs that contribute to the development of future foresight skills, event prediction, and improvement of the education system in Oman. Furthermore, there should be a focus on follow-up and supervision of school principals in implementing school plans, with feedback provided by the educational administration supervisor.
Arabic abstract
َدَفَتِ الدراسةُ الحالية إلى التعرف على مستوى مهارات التخطيط الإستراتيجي لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بتطوير الأداء المدرسي في محافظتي شمال وجنوب الباطنة؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة في جمعِ البيانات والمعلومات، وتم التأكد من صدقِها وثباتِها، وطُبِّقَتْ على عيِّنة مكوَّنة من (736) مُعَلِّمًا ومُعَلِّمَةً في مدارس التعليم الأساسي في محافظتي شمال الباطنة وجنوب الباطنة بسلطنة عمان؛ ومن أهمِّ النتائج التي توصَّلت إليها الدراسة هي:
1. أنَّ مستوى مهارات التخطيط الإستراتيجي لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظتَيْ شمال الباطنة وجنوب الباطنة في سلطنة عمان جاء بدرجة متوسطة.
2. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى مهارات التخطيط الإستراتيجي لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظتي شمال الباطنة وجنوب الباطنة بسلطنة عمان تعزي لمتغيرات الدراسة (المُؤَهِّل العلمي، المحافظة التعليمية).
3. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أَنَّ مستوى الأداء المدرسي في محافظتَيْ شمال الباطنة وجنوب الباطنة جاء بدرجة متوسطة.
4. وأنه لا توجد فروق دالة إحصائياً في تقديرات أفراد عينة الدراسة لمستوى الأداء المدرسي في محافظتَيْ شمال الباطنة وجنوب الباطنة بسلطنة عمان تعزي لمتغيرات الدراسة (الجنس، المحافظة التعليمية)، وكذلك كشفت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائياً بين مستوى مهارات التخطيط الإستراتيجي لدى مديري مدارس التعليم الأساسي وتطوير الأداء المدرسي في محافظتَيْ شمال الباطنة، وجنوب الباطنة بسلطنة عمان.
وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات من أهما: القيام بتوفير كافَّةً الإمكانات من الموارد المالية والبشرية اللازمة لتنفيذ الخطَط الإستراتيجية لتطوير الأداء المدرسي، وكذلك ضرورة زيادة تفويض الصلاحيات لمدراء المدارس والتي بدورها تتيح لمدير المدرسة تطبيق عمليات التخطيط الإستراتيجي بشكل جيد، وبما يخدمه في تطوير المدرسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
1
البوسعيدية، كاملة بنت علي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01
Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010