Document
متطلبات تطوير الأداء المدرسي بسلطنة عمان في ضوء أسلوب المقارنة المرجعية.
Identifier
الفارسية, سامية بنت سالم بن محمد (2017).متطلبات تطوير الأداء المدرسي بسلطنة عمان في ضوء أسلوب المقارنة المرجعية (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس،مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aims at investigating the requirements of developing school performance in the Sultanate of Oman in view of benchmarking method, and provide mechanisms and suggestions for apply benchmarking method in developing school performance, as it is perceived by managers and assistants in the government education schools, the study use the descriptive method. For achieving the above objectives, the researcher has designed a questionnaire consists of (54) items, which are divided in following domains: (school administration, education, learning and challenges). The study samples have included (520) managers and assistants working at the goverment education schools from four educational regions (Al Dhahira, Al Dakhilia, North Al Batinah, South Al Batinah).
1. The estimates of the study members on the requirements of development, came at a high degree of approval at the level of the four regions, where the focus of school administration ranked first.
2. The study found that there were statistically significant differences at the level of (0.05) in the sample of the study sample on the requirements of developing the school performance in the public education schools in the Sultanate of Oman using the benchmarking method. There is difference in the variable of gender in the school administration axis in favor of males and variance of the regions. There are also differences due to the variable managerial experience in the axis of education for the benefit of more than 10 years.
3. The students' estimates of the implementation challenges were varied
(high, medium and weak).
4. The study presented the requirements to apply the method of benchmarking in the development of school performance and also explained how to overcome the difficulties facing the implementation of the method.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تطوير الأداء المدرسي بسلطنة عمان في ضوء أسلوب المقارنة المرجعية ، والخروج بمتطلبات لتطبيق أسلوب المقارنة المرجعية في تطوير الأداء المدرسي ، من وجهة نظر المديرين، ومساعديهم في مدارس التعليم الحكومي ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، وللحصول على المعلومات؛ تم إعداد استبانة مكونة من 54 فقرة، موزعة على أربعة محاور ( الإدارة المدرسية ، والتعليم ، والتعلم ، والتحديات ) طبقت على عينة عشوائية بلغت (516)، من أربع محافظات تعليمية ( الظاهرة ، الداخلية، شمال الباطنة وجنوب والباطنة)، ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
1. أن تقديرات أفراد الدراسة حول متطلبات التطوير، جاءت بدرجة موافقة عالية على مستوى المحافظات الأربع، حيث جاء محور الإدارة المدرسية في المرتبة الأولى.
۲. توصلت الدراسة فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (۰٫۰۵) في تقديرات عينة الدراسة حول متطلبات تطوير الأداء المدرسي بمدارس التعليم الحكومي بسلطنة عمان باستخدام أسلوب المقارنة المرجعية تعزي لمتغير الجنس في محور الإدارة المدرسية لصالح الذكور. ومتغير المحافظة .كما توجد فروق تعزي لمتغير الخبرة الإدارية في محور التعليم لصالح أعلى من 10 سنوات
3. أن تقديرات أفراد الدراسة حول تحديات التطبيق جاعت بدرجات متفاوتة (عالية ومتوسطة وضعيفة).
4. وخرجت الدراسة بتقديم متطلبات لتطبيق أسلوب المقارنة المرجعية في تطوير الأداء المدرسي كما وضحت كيفية التغلب على الصعوبات التي تواجه التطبيق .
1. أن تقديرات أفراد الدراسة حول متطلبات التطوير، جاءت بدرجة موافقة عالية على مستوى المحافظات الأربع، حيث جاء محور الإدارة المدرسية في المرتبة الأولى.
۲. توصلت الدراسة فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (۰٫۰۵) في تقديرات عينة الدراسة حول متطلبات تطوير الأداء المدرسي بمدارس التعليم الحكومي بسلطنة عمان باستخدام أسلوب المقارنة المرجعية تعزي لمتغير الجنس في محور الإدارة المدرسية لصالح الذكور. ومتغير المحافظة .كما توجد فروق تعزي لمتغير الخبرة الإدارية في محور التعليم لصالح أعلى من 10 سنوات
3. أن تقديرات أفراد الدراسة حول تحديات التطبيق جاعت بدرجات متفاوتة (عالية ومتوسطة وضعيفة).
4. وخرجت الدراسة بتقديم متطلبات لتطبيق أسلوب المقارنة المرجعية في تطوير الأداء المدرسي كما وضحت كيفية التغلب على الصعوبات التي تواجه التطبيق .
Category
Theses and Dissertations