Document

توظيف التواصل الإكتروني بين الإدارة المدرسية وأولياء الأمور بسلطنة عمان في ضوء نموذج إبستن للشراكة المجتمعية.

Publisher
كلية التربية، جامعة عين شمس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the reality of employing electronic communication between school administration and parents in the Sultanate of Oman in light of Epstein model of community partnership. The study used a descriptive methodology with a mixed-method approach. The population consisted of all administrators, technicians, teachers and parents of students at all stages of government schools. A questionnaire tool was applied to a convenience sample of (1340) individuals, and a semi-structured individual interview tool was used with a purposive sample of (24) participants. The results showed that school administrations employ technology in partnership in communication at an average degree as stated from the point of view of the study sample, while the analysis of the interviews revealed three themes that describe how this recruitment is carried out: the best practices of school administration in partnership in the field of electronic communication, the challenges and the development proposals. In light of the results, the study provides a number of recommendations, the most important of which is building the physical and human capacity of school administrations and parents' councils in employing technology.
Member of
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف على واقع توظيف التواصل االاكتروني بين الإدارة
المدرسية وأولياء الأمور بسلطنة عمان في ضوء نموذج إبستن للشراكة المجتمعية،
واتبعت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب البحوث المزجية، وتكون مجتمع الدراسة من
جميع الاداريين والفنيين والمعلمين وأولياء أمور الطلبة في جميع مراحل التعليم
المدرسي الحكومي، وطبقت أداة الاستبانة على عينة متاحة بلغت )1340( فردا وأداة
المقابلة الفردية شبه المهيكلة على عينة قصدية محكية بلغت )24( فر ًدا، وأظهرت نتائج
الاستبانة أن إدارات المدارس توظف التكنولوجيا في الشراكة في مجال التواصل بدرجة
تقدير متوسطة من وجهة نظر عينة الدراسة، بينما كشف تحليل المقابالت عن ثالثة
محاور تصف الكيفية التي يتم بها هذا التوظيف وهي: محور أفضل ممارسات الادارة
المدرسية في الشراكة في مجال التواصل الالكتروني ومحور التحديات ومحور مقترحات
التطوير وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة عددا من التوصيات أهمها بناء قدرات إدارات
المدارس ومجالس أولياء الامور المادية والبشرية في توظيف التواصل الالكتروني
Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
6
0
الراسبية، أمينة بنت راشد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-10-01