Document

Omani EFL teachers' involvement in curriculum development : perceptions and practices

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2006
Language
English
English abstract
Despite the importance of teacher involvement in curriculum development, it has not been systematically investigated in the Omani context. The present study aims at exploring EFL teachers' perceptions of being involved in ELT curriculum development and the obstacles that might prevent them from being more involved. The main instrument designed for the purpose of the present study was a questionnaire. The instrument consisted of two main dimensions including current practices related to teacher involvement and their perceptions of their involvement in different curriculum development activities. The population of the study consisted of all Omani teachers (male and female) in six Omani regions of the Sultanate (2128 teachers). Alwosta region is excluded because no Omani English teachers were found. A 20% sample was randomly chosen from this population (422 teachers). The whole sample of the study consisted of 163 male and 259 female teachers. The teaching experience of the sample ranged from one year to more than 15 years. The qualifications of the sample fell into two categories; Diploma and Master of Education. The main findings of the study were: 1- Most EFL Omani teachers perceive their participation in curriculum development activities' to be of high importance, although they perceived their participation in top-down activities of higher importance. . 2- Their participation in top-down activities was of low frequency and of moderate frequency in bottom-up ones. 3- EFL Omani teachers showed strong agreement on some of the general issues related to ELT curriculum development. 4- The study examined the influence of three background factors on teachers perceptions and practices and revealed that: a) There are statistically significant differences among teachers with different qualifications in their perceptions of their participation in bottom-up curriculum development activities in favor of Bachelor holders. b) There are statistically significant differences in teachers' perceptions of their involvement in bottom-up activities based on their teaching experience in favor of new graduates. c) There were no significant differences in the frequency of teachers' participation in top-down and bottom-up activities based on qualification. d) There were no significant differences in the frequency of teachers' participation in top-down and bottom-up curriculum activities based on teaching experience. In the light of the findings of this study, some recommendations for curriculum development and further research are given. Moreover, the researchers recommended some suggestions for further research.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على آراء معلمي اللغة الإنجليزية حول إشراكهم في عمليات التطوير المستمر للمنهج، وعلى المعوقات التي قد تعوق ذلك انطلاقا من أن نمو المعلم المهني و إشراكه في تطوير المنهج لا يمكن الفصل بينهما، وأن تطوير المناهج عملية لا تتوقف بمجرد إدخال سلسلة كتب جديدة، وأنه لا يمكن الاعتماد فقط على منحي هرمي top-down approach في تطوير المنهج أو على منحى يبدأ فقط بالقاعدة. bottom - up approach وقد استخدمت الباحثة استبانة مكونة من ثلاثة أجزاء للإجابة عن أسئلة الدراسة. اهتم الشق الأول بالبيانات الشخصية لعينة الدراسة، بينما اهتم الشق الثاني بالاطلاع على ممارسات المعلمين، أما الجزء الأخير من الاستبانة فقد اهتم بالاطلاع على آراء المعلمين حول إشراكهم في عملية التطوير المستمر للمنهج شمل مجتمع الدراسة معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية العمانيون في مناطق السلطنة كلها (۲۱۲۸). وقد تكونت عينة الدراسة من 4۲۲ معلما ومعلمة، شكلوا ۲۰% من مجتمع الدراسة. أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الآتي: ١- يرى معلمو اللغة الإنجليزية بالسلطنة بأن مشاركتهم في عملية تطوير المناهج أمر في غاية الضرورة ، سواء في عمليات القمة القاعدة أو القاعدة للقمة . ۲- أوضحت الدراسة بأن مستوى مشاركة المعلمين في عمليات القمة للقاعدة ذات مستوى منخفض مقارنة بمستوى متوسط من المشاركة في عمليات القاعدة للقمة. ٣- أظهر معلمو اللغة الإنجليزية موافقة عالية على العديد من المواضيع المتعلقة بتطوير المناهج المدرسية. 4- ألقت الدراسة الضوء على ثلاثة متغيرات: الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية وعلاقة كل منها بمعتقدات المعلمين وممارساتهم. وقد أظهرت النتائج الإحصائية التالي: أ) أظهرت النتائج فروقا ذات دلالة احصائية في معتقدات المعلمين حسب مستواهم العلمي؛ حيث تبين أن حاملي البكالوريوس أكثر رغبة استعدادا للمشاركة في عملية تطوير المناهج من القاعدة القمة من حاملي الدبلوم. ب) أظهرت النتائج أيضا فروقا ذات دلالة إحصائية في معتقدات المعلمين حسب خبرتهم التدريسية؛ فالمعلمون الجدد (1-5 سنوات) هي الفئة التي ترى بأن مشاركتها في عمليات القاعدة للقمة ذات أهمية كبيرة بالنسبة إلى تطوير المناهج. ج) لا توجد أية فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسات المعلمين على حسب مؤهلهم الدراسي. د) لا توجد أية فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسات المعلمين على حسب خبرتهم التدريسية على ضوء النتائج السابقة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والاقتراحات لإعداد معلمين فاعلين ، وقدمت أيضا مخططا مقترحا لمزيد من المشاركة من المعلمين في عملية التطوير المستمر للمناهج.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011