Document
Omani English teachers' and students' perceptions of the role of grammar instruction in EFL teaching and learning.
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2004
Language
English
English abstract
The present study investigated Omani EFL teachers and students' perceptions of the role of grammar instruction. The study examined three aspects related to grammar instruction: (1) The explicit instruction, (2) The implicit instruction and (3) General attitudes toward grammar instruction The present study attempted to compare between teachers and students' perceptions of the above three aspects of grammar instruction. The study also looked for patterns of variation by students' gender and school level and by teachers' gender and years of teaching experience. A total of (1073) students and (222) EFL teachers from the regions of Muscat, Batinah (South) and Dhahrah (south) participated in the study. The subjects completed a 29 - item questionnaire covering the three aspects of grammar instruction mentioned earlier. The results show that Omani EFL teachers and students hold high positive attitudes toward grammar instruction. They believe that grammar study is important in learning the English language. The results also reveal that both teachers and students favor the explicit grammar instruction more than the implicit grammar instruction The results indicate that there is a discrepancy between teachers and students in all the three aspects of grammar instruction. Students hold higher positive attitudes toward grammar instruction than the teachers. Students favor the explicit instruction whereas teachers favor the implicit instruction. The results show that female teachers and female students hold higher positive attitudes toward grammar instruction than male teachers and male students. However, the results don't show any significant effect of students' school level on their perceptions of grammar instruction. The results also don't show any significant effect of teachers' years of teaching experience on their perceptions of grammar instruction, In the light of the findings, some recommendations were made.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى أراء معلمي اللغة الإنجليزية والطلبة في المدارس الإعدادية والثانوية حول طرق تدريس قواعد النحو في اللغة الإنجليزية والدور الذي تلعبه في تعلم هذه اللغة، وقد هدفت الدراسة إلي المقارنة بين أراء المعلمين وراء الطلبة حول تدريس القواعد النحوية في اللغة الإنجليزية، كما هدفت الدراسة إلي التحقق من وجود اختلافات في لواء الطلبة حسب الجنس والمرحلة الدراسية (اعدادي، ثانوي)، وأراء المعلمين حسب الجنس و عدد سنوات الخبرة تناولت الدراسة ثلاثة محاور رئيسة خاصة بتدريس ودور القواعد النحوية في اللغة الانجليزيه في المرحلة الإعدادية والثانوية وهي: الطريقة المباشرة، والطريقة الضمنية، والاتجاهات العامة للمعلمين والطلبة حول دور القواعد النحوية في تعلم اللغة الإنجليزية شملت الدراسة (1073) طالب وطالبة و (222) معلما ومعلمة من المرحلتين الإعدادية والثانوية في ثلاث مناطق في السلطنة وهي مسقط، الظاهرة (جنوب)، والباطنة (جنوب) وأظهرت التحليلات الإحصائية النتائج الآتية:
للمعلمين والطلبة اتجاهات ايجابية عالية نحو تدريس قواعد اللغة الإنجليزية، حيث يعتقدون أن تدريس
القواعد مهم جدا في تعلم اللغة الإنجليزية، كما أظهرت النتائج أن المعلمين والطلبة يفضلوا الطريقة المباشرة لتدريس القواعد علي الطريقة الضمنية
أوضحت النتائج فروقا بين اراء المعلمين واراء الطلبة حسب المحاور الثلاثة السابق ذكرها، حيث أظهرت النتائج أن للطلاب اتجاهات أكثر ايجابية حول تدريس القواعد من المعلمين .كما أظهرت النتائج أن الطلبة يفضلوا الطريقة المباشرة لتدريس القواعد أكثر من المعلمين وأن المعلمين يفضلوا الطريقة الضمنية أكثر من الطلبة أوضحت النتائج أن المعلمات و الطالبات لهن اتجاهات ايجابية عالية نحو القواعد وتدريسها أكثر من المعلمين و الطلبة ولم تظهر النتائج أي فروق ذات دلالة إحصائية بين لراء الطلبة حول تدريس القواعد النحوية حسب للمرحلة الدراسية (اعدادي، ثانوي). د. لم تظهر النتائج اي فروق بين لراء المعلمين حول تدريس القواعد النحوية تعزي إلي عدد سنوات الخبرة. بناء علي هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات في نهاية هذه الدراسة
للمعلمين والطلبة اتجاهات ايجابية عالية نحو تدريس قواعد اللغة الإنجليزية، حيث يعتقدون أن تدريس
القواعد مهم جدا في تعلم اللغة الإنجليزية، كما أظهرت النتائج أن المعلمين والطلبة يفضلوا الطريقة المباشرة لتدريس القواعد علي الطريقة الضمنية
أوضحت النتائج فروقا بين اراء المعلمين واراء الطلبة حسب المحاور الثلاثة السابق ذكرها، حيث أظهرت النتائج أن للطلاب اتجاهات أكثر ايجابية حول تدريس القواعد من المعلمين .كما أظهرت النتائج أن الطلبة يفضلوا الطريقة المباشرة لتدريس القواعد أكثر من المعلمين وأن المعلمين يفضلوا الطريقة الضمنية أكثر من الطلبة أوضحت النتائج أن المعلمات و الطالبات لهن اتجاهات ايجابية عالية نحو القواعد وتدريسها أكثر من المعلمين و الطلبة ولم تظهر النتائج أي فروق ذات دلالة إحصائية بين لراء الطلبة حول تدريس القواعد النحوية حسب للمرحلة الدراسية (اعدادي، ثانوي). د. لم تظهر النتائج اي فروق بين لراء المعلمين حول تدريس القواعد النحوية تعزي إلي عدد سنوات الخبرة. بناء علي هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات في نهاية هذه الدراسة
Category
Theses and Dissertations