Document
Perceptual learning styles and acaemic performance of grade 10 students in English as a foreign language class in Oman
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
English abstract
This quantitative study is based on Fleming's VARK model and presents the results of an investigation into the preferred learning styles of Grade 10 students attending schools in Oman. It explores the potential for any significant differences between the preferred learning styles of males and females, as well as the relationship between learning style and academic achievement.The analysis of students' preferred learning styles forms an important step in the process of teaching and learning. Specifically, it assists in the selection and adoption of suitable teaching method/s and the development of appropriate learning material. However, school students have previously been overlooked in research into learning styles. This research is therefore significant in its contribution to the continued assessment of the relationship between learning style and academic achievement, in order to enhance teacher efficacy and ensure student success The questionnaire administered to 265 students from a number of Omani schools in South Al Batinah governorate revealed that the participants demonstrated a strong preference for kinaesthetic learning style. The results indicated that, when learning the English language, male students demonstrated a greater preference for visual learning styles, while female students preferred auditory, R\W (read \write) and kinaesthetic learning styles. In addition, the ANOVA results indicated a lack of any significant difference between students' preferred learning styles and their performance in acquiring the English language.
Description
Thesis
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الى معرفة انماط التعلم لطلاب الصف العاشر في سلطنة عمان وعلى معرفة الفرق بين انماط التعلم للجنسين . كذلك بحثت الدراسة عن امكانية وجود علاقة بين انماط التعلم التي يستخدمها الطلاب وبين أدائهم الأكاديمي في مادة اللغة الانجليزية .
اجابت الدراسة عن الأسئلة التالية :
ما هي أنماط التعلم الحسية لدى طلاب الصف العاشر ؟
هل تختلف انماط التعلم الحسية بين الجنسين ؟
هل يختلف أداء الطلاب في مادة اللغة الأنجليزية باختلاف أنماط التعلم الحسية؟
تضمنت عينة الدراسة 275 طالب وطالبة من اربع مدراس في محافظة جنوب الباطنة للعام الدراسي 2017\2018, واشتملت ادوات الدراسة على استبيان فارك لتصنيف الطلاب لأنماط التعلم الحسية , كذلك اشتملت على درجات الطلاب في مادة اللغة الانجليزية في نهاية الفصل الدراسي الأول. نتائج الدراسة كالتالي : يفضل طلاب الصف العاشر التعلم الحركي ثم التعلم النظري ثم السمعي واخيرا التعلم بالقراءة والكتابة. كذلك كشفت الدراسة أنه لا يوجد فرق بين الجنسين في انماط التعلم المفضلة. اخيرا كشفت الدراسة أنه لا يوجد فرق في اداء الطلاب في مادة اللغة الانجليزية باختلاف أنماط التعلم .
اجابت الدراسة عن الأسئلة التالية :
ما هي أنماط التعلم الحسية لدى طلاب الصف العاشر ؟
هل تختلف انماط التعلم الحسية بين الجنسين ؟
هل يختلف أداء الطلاب في مادة اللغة الأنجليزية باختلاف أنماط التعلم الحسية؟
تضمنت عينة الدراسة 275 طالب وطالبة من اربع مدراس في محافظة جنوب الباطنة للعام الدراسي 2017\2018, واشتملت ادوات الدراسة على استبيان فارك لتصنيف الطلاب لأنماط التعلم الحسية , كذلك اشتملت على درجات الطلاب في مادة اللغة الانجليزية في نهاية الفصل الدراسي الأول. نتائج الدراسة كالتالي : يفضل طلاب الصف العاشر التعلم الحركي ثم التعلم النظري ثم السمعي واخيرا التعلم بالقراءة والكتابة. كذلك كشفت الدراسة أنه لا يوجد فرق بين الجنسين في انماط التعلم المفضلة. اخيرا كشفت الدراسة أنه لا يوجد فرق في اداء الطلاب في مادة اللغة الانجليزية باختلاف أنماط التعلم .
Category
Theses and Dissertations