Document

Pronunciation errors in the English sounds produced by grade ten students : an analytical diagnostic study

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2013
Language
English
English abstract
the present study were to identify the different types of pronunciation errors in the consonant and vowel sounds made by Omani grade ten students, to compare the frequency of these errors made by males and females, and to explore the perceptions of the English teachers and supervisors regarding the causes of such errors. The population of this study consisted of all grade ten male and female students in cycle two schools in South Batinah. The total sample of students was 25 males and 27 females. It also included 50 teachers and 19 supervisors. To answer the research questions, the researcher used two main instruments: 1. Word lists which included the consonant and vowel sounds in words. The words were chosen from the books of grades 1-9. 2. A questionnaire to identify the causes of these errors as perceived by teachers and supervisors. The major findings of this study are: 1. The students had problems with the following consonant sounds; a. Initial/p/, Medial /p/ and Final /p/ in plosives. . b. Medial /1, Medial /3), Initial /v/, Final /v/, Initial /0/, Final /0/ and Final /// in fricatives. c. Medial /y/ and Final /n/ in nasals. d. Initial /ts/, Medial /ts/, Final /ts/, Initial /d3/, Medial /d3/ and Final /d3/ in affricateş. e. Medial /j/ in approximates. 2. The students faced serious problems with the following vowel sounds: a. The long vowels /i:/ and /u:/.. b. The short vowels // and /n. c. The diphthongs /e1/, /41/, /40/, ləv/, /13/, leal and /vəl. 3. There was no significant difference between grade ten male and female students in the errors of all the consonant sounds. However, there were significant differences between males and females in the short vowel (11/), and the diphthongs (lau/) and (lue/),which were mispronounced by more males than females, and the diphthong (/18/),which was mispronounced by more females than males. 4. The most frequent causes of pronunciation errors, as perceived by the teachers and supervisors were: • The irregularity of English spelling in relation to pronunciation; • Students not listening to native speakers to acquire their pronunciation of the English sounds; The differences in the sound systems of English and Arabic; • Learners' negative attitudes towards the learning of a foreign language; and • Lack of motivation and interest in learning the correct pronunciation. 5. There was no significant difference between teachers and supervisors in their overall perceptions of the causes of errors in producing English sounds.
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أخطاء النطق في اصوات اللغة الإنجليزية والأسباب المؤدية لذلك . مجتمع الدراسة تكون مجتمع الدراسة من كل طلبة الصف العاشر الذكور والإناث في محافظة جنوب الباطنة للعام الدراسي2012 2013. أما بالنسبة لعينة الدراسة فقد تكونت من فصل نكور وتصل إناث من الصف العاشر وكذلك 50 ملم و مشرف لغة إنجليزية في المحافظة. أدوات الدراسة للإجابة على أسئلة الدراسة، استخدمت الباحثة أداتين : 1. قوائم الكلمات التي تحوي الأصوات المراد دراستها وهي عبارة عن تسع قوائم تم تصميمها من قبل الباحثة . قامت الباحثة بتقسيم هذه القوائم حسب أنواع الأصوات الساكنة والمتحركة في اللغة الإنجليزية. تم اختيار هذه الكلمات من مناهج اللغة الانجليزية من الصف الأول وحتى الصف التاسع 2. استبانة لمعرفة الأسباب التي تؤدي لأخطاء النطق في الاصوات الساكنة والمتحركة من وجهة نظر المعلمين والمشرقين. وقد توصلت الدراسية الى النتائج التالية
*توجد صعوبة لدى طلاب الصف العاشر في سلطنة عمان في نطق الاصوات الساكنة التالية
Initial/p/, Medial/p/ and Final/p/,Medial /f/, Medial/3/,Initial /v/,Final /v/,Medial, Initial /0/, Final /0/and Final /o, Medial /g/ and Final /n/, Initial /ts/, Medial/tf/, Final /tf/, Initial /d3), Medial /d3) and Final /dz/and Medial /j/.
*يواجه الطلاب في العاشر صعوبات في نطق الأصوات المتحركة التالية
li:/ and /u:/, // and IN and (Jet), /ąu) , qv/ , lau/,/ra/, /eal and /vol.
*.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب الذكور والاناث في أخطاء النطق الحروف الساكنة 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب الذكور والاناث في أخطاء النطق الحروف المتحركة التالية:
(/u/), (Iou),(/fa/) , (/up/)
أوضحت الدراسة أن من أكثر الأسباب شيوعا لأخطاء النطق علم التوافق بين الاملاء والنطق في اللغة الإنجليزية, علم ساع نطق هذه اللأصوات من متحدثي اللغة الإنجليزية انفسهم؛ الاختلاف في نظام الأصوات في اللغتين الإانجليزية والعربية, الإتجاه الملبي لتعلم اللغة الإنجليزية بشكل عام؛ علم وجود دافع ورغبة لتطم النطق السليم. 6.لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين والمشرفين في آرائهم بشكل عام في الأسباب التي تؤدي إلى أخطاء النطق الحروف الماكنة والمتحركة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011