Document
قدرات التفكير الابتكاري لدى تلاميذ التعليم الأساسي و التعليم العام في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed at measuring the thinking abilities of fourth grade pupils of basic and general education in the Sultanate, and understanding the differences in the three creative thinking abilities (fluency, flexibility, and originality) among these pupils that are attributed to the type of education (basic or general) and gender (male
female). The sample of the study consisted of 316 pupils from the fourth grade of Basic and General Education from Muscat (164 boys and girls) and Al- Dakhilia region (152 boys and girls).
The Sylvia Reem Test, which was translated by Said Kheir Alla and Munsi (1994), was used for measuring the abilities of creative thinking. The Raven s Progressive Matrices Test was administered to ascertain the equality of the two groups on general ability level (intelligence). Acceptable reliability coefficients were obtained for these two tests.
To answer the first research question of the study, means and standard deviations for each of the three abilities were calculated for basic and general education pupils separately. These means were compared with the general mean (i.e. the mean of each creative ability for all 316 pupils) using the t-test for one sample to indicate the significance of the differences between group means and the general mean for each ability. The results indicated that there are statistically significant differences in fluency only in favor of basic education. For flexibility and originality, there were no statistically significant differences indicating, that the means of these two abilities were not different from the general mean. But, for general education, the differences were statistically significant in fluency and flexibility where the means of these abilities were less than the general mean. The mean for originality was not statistically significant.
As to the second research question, two-way ANOVA was employed for each of the three abilities separately and the total ability. Results have shown that the main effects of education type and gender were both statistically significant in fluency and flexibility and the total ability. The main effect for type of education, however, was not statistically significant in originality. The secondary effect represented by the interaction between type of education and sex was not statistically significantg in the three abilities and the total ability.
Interpretation of the results has been made in the light of the theoretical frame and previous studies. Also, a number of recommendations and suggestions have been reached
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى قدرات التفكير الابتكاري لدى تلاميذ الصف الرابع في سلطنة عمان، ومعرفة الفروق ذات الدلالة في قدرات التفكير الاتبكاري الثلاث (الطلاقة، والمرونة، والأصالة) والمجموع الكلي لدى تلاميذ الصف الرابع بالتعليم الأساسي والعام العائدة لمتغيري نوع التعليم (أساسي - عام) والجنس (ذكور - إناث). وتكونت عينة الدراسة من 316 تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف الرابع بالتعليم الأساسي والتعليم العام من منطقتي مسقط والداخلية، بواقع 164 تلميذا وتلميذة من مسقط و 152 تلميذا وتلميذه من الداخلية.
وتم استخدام اختبار سلفيا ريم، ترجمة سيد خير الله ومنسي (1994) لقياس القدرة على التفكير الابتكاري، كما تم استخدام إختبار المصفوفات المتتابعة لرافن لغرض التحقق من تكافؤ المجموعتين في القدرة العقلية العامة (الذكاء)، وتم التوصل إلى دلالات ثبات وصدق مقبولة لهذين الاختبارين.
وللتحقق من الهدف الأول في الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية القدرات الثلاث لمجموعة التعليم الأساسي ومجموعة التعليم العام كلا على حدة، وتمت مقارنتها مع المتوسط العام (وهو متوسط كل قدرة لجميع أفراد العينة ن316) بإستخدام اختبار ت لعينة واحدة لتحديد إتجاه الفروق بين متوسط القدرات في كل مجموعة مع المتوسط العام. وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا موجبة في الطلاقة فقط في التعليم الأساسي بإتجاه إيجابي، أما المرونة والأصالة فلم يكونا دالين إحصائيا أي أنهما بمستوى المتوسط العام. أما بالنسبة للتعليم العام فقد كان الفرق دالا إحصائيا في الطلاقة والمرونة ولكن بإتجاه سلبي أي أقل من المتوسط العام، بينما لم يكن متوسط الأصالة دالا إحصائيا.
: وأما للإجابة عن الهدف الثاني فقد تم استخدام تحليل التباين الثنائي القدرات الثلاث كل على حدة والمجموع الكلي لهذه القدرات مجتمعة. وبينت النتائج أن التأثيرين الرئيسيين المتمثلين بنوع التعليم والجنس كانا دالين إحصائيا في القدرات الطلاقة – المرونة) وفي المجموع الكلي ما عدا الأصالة فإنها لم تكن دالة في نوع التعليم: أما التأثير الثانوي المتمثل بالتفاعل الثنائي بين نوع التعليم والجنس فقد كان غير دال في القدرات الثلاث وفي المجموع الكلي.
هذا وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
وتم استخدام اختبار سلفيا ريم، ترجمة سيد خير الله ومنسي (1994) لقياس القدرة على التفكير الابتكاري، كما تم استخدام إختبار المصفوفات المتتابعة لرافن لغرض التحقق من تكافؤ المجموعتين في القدرة العقلية العامة (الذكاء)، وتم التوصل إلى دلالات ثبات وصدق مقبولة لهذين الاختبارين.
وللتحقق من الهدف الأول في الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية القدرات الثلاث لمجموعة التعليم الأساسي ومجموعة التعليم العام كلا على حدة، وتمت مقارنتها مع المتوسط العام (وهو متوسط كل قدرة لجميع أفراد العينة ن316) بإستخدام اختبار ت لعينة واحدة لتحديد إتجاه الفروق بين متوسط القدرات في كل مجموعة مع المتوسط العام. وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا موجبة في الطلاقة فقط في التعليم الأساسي بإتجاه إيجابي، أما المرونة والأصالة فلم يكونا دالين إحصائيا أي أنهما بمستوى المتوسط العام. أما بالنسبة للتعليم العام فقد كان الفرق دالا إحصائيا في الطلاقة والمرونة ولكن بإتجاه سلبي أي أقل من المتوسط العام، بينما لم يكن متوسط الأصالة دالا إحصائيا.
: وأما للإجابة عن الهدف الثاني فقد تم استخدام تحليل التباين الثنائي القدرات الثلاث كل على حدة والمجموع الكلي لهذه القدرات مجتمعة. وبينت النتائج أن التأثيرين الرئيسيين المتمثلين بنوع التعليم والجنس كانا دالين إحصائيا في القدرات الطلاقة – المرونة) وفي المجموع الكلي ما عدا الأصالة فإنها لم تكن دالة في نوع التعليم: أما التأثير الثانوي المتمثل بالتفاعل الثنائي بين نوع التعليم والجنس فقد كان غير دال في القدرات الثلاث وفي المجموع الكلي.
هذا وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations