Document

In-service training needs of EFL teachers in Oman.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2006
Language
English
English abstract
The present study aims at identifying the in-service training needs of Grades 5-12 EFL Teachers, as perceived by the teachers, their supervisors and teacher trainers. Moreover, it aims at examining the difference in teachers' perceptions of their needs with respect to gender, nationality, qualification and teaching experience. Three hundred and thirty eight Grades 5-12 teachers participated in the study. This sample represents eight regions which are Batinah North, Batinah South, Dhahira South, Muscat, Al-Dakhaliah, Sharquiah North and Sharquiah South. Moreover, the sample involves eighty EFL supervisors and seventeen teacher trainers. The subject completed a questionnaire which has three parts. The first part elicited information about the respondents' gender, nationality, qualification and working experience. The second part contained a list of 63 in-service education and training needs and the third part has two open questions.' - The main findings of the study were: - 1. Teachers' most important needs are in the area of teaching writing, 2. The study examined the effect of four background factors on teachers' perceptions and revealed that: a. There were no significant differences between male and female teachers in their perceptions of their needs. Grades 5-12 EFL teachers had moderate in-service education and training needs. b. There were significant differences between Omani and non-Omani teachers in their perceptions of their needs. Omani teachers perceived greater need for in-service education and training. c. There were significant differences among teachers with different qualifications. Diploma holders had higher needs for in-service training. d. There were significant differences in teachers' perceptions of in-service education and training needs based on teaching experience. New teachers (1-5 years of teaching experience) perceived greater need for in-service education and training. • In light of the findings of the study, the researcher gave some recommendations and suggestions for further research.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على احتياجات معلمي اللغة الإنجليزية للصفوف 5- 12 التدريبية. وقد استخدمت الباحثة استبانة مكونة من ثلاثة أجزاء للإجابة على أسئلة الدراسة. اهتم الشق الأول بالبيانات الشخصية لعينة الدراسية بينما اهتم الشق الثاني بالاطلاع على احتياجات المعلمين التدريبية. وقد ركز الجزء الأخير من الاستبانة على الاطلاع على الاحتياجات التدريبية الأخرى ونوعية التدريب التي حصلت عليه عينة الدراسة .
يشمل مجتمع الدراسة جميع معلمي ومعلمات اللغة الإنجليزية للصفوف 5- 12 في جميع مناطق السلطنة ( 3298) والمشرفين والمشرفات (121) والمدربين والمدربات (17) لهولاء المعلمين والمعلمات. وقد تكونت ، عينة الدراسة من 496 من هؤلاء المعلمين والذين شكلوا 15% من مجتمع الدراسة و 99 مشرفا و 17 مدریا۔
أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الأتي :
1. يرى المعلمون أنهم في حاجة إلى تدريب أكثر في مجال تدريس الكتابة للطلاب 2. يرى المعلمون أنهم في حاجة إلى تدريب أكثر في المحور الأول وهو الاحتياجات العامة للمعلمين.
بينما يرى المشرفون والمدربون أن المعلمين في حاجة إلى تدريب أكثر في المحور الثاني وهو إتقان اللغة الانجليزية . 3. ألقت الدراسة الضوء على أربعة متغيرات وهي الجنس والجنسية والمؤهل العلمي والخبرة التدريسية وعلاقة كل منهما بمعتقدات المعلمين وقد أظهرت النتائج الإحصائية التالية تساوی معتقدات المعلمين بالنسبة لاحتياجاتهم التدريبية من الجنسين ( متوسطة ). . أظهرت النتائج فروق دالة إحصائيا في معتقدات المعلمين على حسب جنسيتهم حيث تبين أن احتياج المعلمين العمانيين للتدريب هو الأعلى . . أظهرت النتائج فروق ذات دلالة إحصائية في معتقدات المعلمين على حسب مستواهم العلمي حيث تبين . : ان حاملي الدبلوم هم في حاجة إلى تدريب أكثر. . . أظهرت النتائج ايضا فروق دالة إحصائيا في معتقدات المعلمين على حسب خبرتهم. التدريسية فالمعلمون الجدد (1-5 سنوات ) هي الفئة التي ترى أنها في حاجة أكثر للتدريب .
على ضوء النتائج السابقة قدمت الباحثة عددا من التوصيات والاقتراحات الخاصة بتدريب المعلمين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011