Document
سمات القيادة الإبداعية لدى مديري المدارس بسلطنة عمان في ضوء مستوى الرضا الوظيفي للمعلمين الأوائل.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Characteristics of creative leadership among school principals in the Sultanate of Oman in light of the level of job satisfaction of senior
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to assess the creative leadership characteristics among
school principals in the Sultanate of Oman, to identify the level of job
satisfaction of senior teachers in basic education schools, explore the
relationship between creative leadership characteristics and job satisfaction.
The study also aimed to determine the effect of the variables: gender, years of
experience and educational governorate, the researcher adopted a descriptive
methodology, and a questionnaire was used to collect data. The questionnaire
consisted of (26) items distributed across two dimensions, the first dimension:
creative leadership with its four dimensions: agility, flexibility, authenticity,
and problem sensitivity, the second dimension is job satisfaction in its four
dimensions: the nature of the work, the relation with the school principal and
colleagues at the school, salary incentives and increments, and selfactualization. The study sample included senior teachers in basic education
schools in the Sultanate of Oman in the following Omani governorates:
Muscat, North Al Sharqiyah, North Al Batinah, and the current study
consisted of (330) responses from senior teachers.
The study’s findings indicated that there is a significant relationship
between the practice of creative leadership and the job satisfaction of school
principals in the Sultanate of Oman from the point of view of senior teachers.
The results of the study showed that there are no statistically significant
ذ
differences at the significance level (α ≤ 0.05), based on variables such as
gender, years of experience, and educational governorate. Based on these
results, the study proposed recommendations to enhance the relationship
between principles ‘creative leadership characteristics and job satisfaction in
basic education schools.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف إلى سمات القيادة الإبداعية لدى مديري المدارس بسلطنة عمان، والتعرف إلى مستوى الرضا الوظيفي لدى معلمي المرحلة الأساسية، والكشف عن العلاقة بين سمات القيادة الإبداعية والرضا الوظيفي. كما هدفت الدراسة إلى تحديد أثر متغيرات: الجنس، وسنوات الخبرة، والمحافظة التعليمية، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت استبانة لجمع البيانات. تكونت الاستبانة من (26) فقرة موزعة على محورين، المحور الأول: القيادة الإبداعية بأبعادها الأربعة: الطلاقة والمرونة، والأصالة، والحساسية للمشكلة، والمحور بأبعاده الأربعة: طبيعة العمل، والعلاقة بمدير المدرسة والزملاء في المدرسة، والأجور والرواتب ونظام الحوافز وتحقيق الذات. وقد شملت عينة الدراسة المعلمين الأوائل في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان في المحافظات العمانية التالية: مسقط، وشمال الشرقية، وشمال الباطنة، وتكونت الدراسة الحالية من (330) استجابة من المعلمين الأوائل. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة دالة إحصائية بين ممارسة القيادة الإبداعية والرضا الوظيفي لدى مديري المدارس في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين الأوائل. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) تعزى لمتغيرات الجنس، وسنوات الخبرة، والمحافظة التعليمية. وبناءً على هذه النتائج اقترحت الدراسة توصيات لتعزيز العلاقة بين مبادئ القيادة الإبداعية والرضا الوظيفي في مدارس التعليم الأساسي.
Category
Theses and Dissertations