Document

درجة ممارسة مهارات القيادة الإبداعية لدى مديري مدارس محافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين الأوائل .

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Degree of practicing creative leadership skills among school principals in North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman as Perceived by the First Teachers
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the degree of practicing creative leadership skills among principals in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman from the point of view of the first teachers. The descriptive survey approach was used. To achieve the objectives of the study, the researcher developed a scale for the degree of practicing creative leadership. The study sample consisted of (123) male and female teachers from the senior teachers. The results showed that the degree of practicing creative leadership skills among principals of schools in North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman from the point of view of the first teachers was high with an arithmetic mean of (4.04). The results also indicated that there were no statistically significant differences between the estimates of the study sample members for the degree of practicing creative leadership skills among principals of schools in North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman from the point of view of the first teachers attributed to the variables of years of experience and academic qualification. There are also differences attributed to the gender variable in favor of males. In light of the study results, the researcher recommended a number of recommendations, including: enhancing creative leadership skills among principals, enabling them to improve educational outcomes for students, and continuing to implement training courses for school principals on the basics of creative leadership and how to apply it in the field during their work in schools with teachers and students. Keywords: Creative leadership, creative leadership skills, school principals
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة مها ارت القيادة الابداعية لدى مديري مدارس محافظة
شمال الشرقية في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين الأوائل، و تم استخدام المنهج الوصفي المسحي.
ولتحقيق أهداف الدراسة طورت الباحثة مقياس درجة ممارسة القيادة الإبداعية، وتكونت عينة الدراسة من
123(
ً
ومعلمًة من المعلمين الأوائل. و أظهرت النتائج أن درجة ممارسة مهارات القيادة الإبداعية لدى ( معلما
مديري مدارس محافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين الاوائل جاءت بدرجة مرتفعة
بمتوسط حسابي )4.04(، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية بين تقديرات أفراد عينة
الدراسة لدرجة ممارسة مهارات القيادة الإبداعية لدى مديري مدارس محافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان
من وجهة نظر المعلمين الاوائل تعزى لمتغيري سنوات الخبرة والمؤهل العلمي،الا أنه توجد فروق تعزى لمتغير
النوع ولصالح الذكور. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعدد من التو صيات منها: تعزيز مهارات القيادة
الابداعية لدى المديرين، وتمكينهم منها لتحسين المخرجات التعليمية عند الطلبة، و الاستمرار في تنفيذ دورات
تدريبية لمديري المدارس عن أساسيات القيادة الابداعية، وكيفية تطبيقها في الميدان في أثناء عملهم في المدارس
مع المعلمين والطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011