Document
دور مديري المدارس في تعزيز البيئة التعليمية الجاذبة في المدارس الحكومية بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The role of school principals in enhancing an attractive educational environment in government schools in North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman from the teachers’ point of view.
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the role of school principals in enhancing the attractive educational environment in public schools in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman from the point of view of teachers, and to reveal the presence of statistically significant differences regarding the role of school principals in enhancing the attractive educational environment attributed to gender and qualification variables. and years of experience. The study sample included (329) male and female teachers from North Al Sharqiyah Governorate. The researcher used the descriptive survey method, where the study relied on a questionnaire. The results of the study found that the degree to which school principals enhanced the attractive educational environment in government schools was high in general. Additionally, there are statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the sample members’ estimates of the role of school principals in enhancing the attractive educational environment in government schools in the North Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman due to the variables of gender and years of experience .However, there is no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) between the sample members’ estimates due to the academic qualification variable.
Keywords: educational environment, teachers
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور مديري المدارس في تعزيز البيئة التعليمية الجاذبة في المدارس الحكومية بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عُمان من وجهة نظر المعلمين، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية فيما يتعلق بدور مديري المدارس في تعزيز البيئة التعليمية الجاذبة وفقا لمتغيرات النوع الاجتماعي والمؤهل وسنوات الخبرة، واشتملت عينة الدراسة على (329) معلما ومعلمة من محافظة شمال الشرقية، حيث استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتم جمع البيانات باستخدام الاستبانة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن درجة تعزيز مديري المدارس للبيئة التعليمية الجاذبة في المدارس الحكومية كانت بدرجة مرتفعة في جميع المحاور بصورة عامة، كما تبين وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين تقديرات أفراد العينة لدور مديري المدارس في تعزيز البيئة التعليمية الجاذبة في المدارس الحكومية بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عُمان تعزى لمتغير النوع الاجتماعي وسنوات الخبرة، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين تقديرات أفراد العينة تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
الكلمات المفتاحية: البيئة التعليمية الجاذبة، مديري المدارس.
الكلمات المفتاحية: البيئة التعليمية الجاذبة، مديري المدارس.
Category
Theses and Dissertations