Document
تأكيد الذات ودافعية الإنجاز لدى المشرفين التربويين بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to study the level of Self-Assertion and Achievement Motivation among the educational supervisors in Al-Dahira province. It also studied the relationship between Self-Assertion and Achievement Motivation, and the effect differences under some variables (gender & experience ). The study sample contained 119 supervisors in AL-Dahira province. The study used a descriptive approach were two investigating tools have been developed: Self-assertion Scale by shawki (1998) and the Achievement Motivation scale by khalifa (2000).
The findings of the study have shown that the overall level of Self-Assertion and Achievement Motivation of the study sample was high in general,. The axis of boldness in social interaction and rights defense in (Self-Assertion Scale ) was higher among males than females.
On the other hand, regarding Self-assertion Scale, there was no statistically significant differences at the significance level (a < 0.05) between males and females in the pivotal ability to express feelings and independence opinion between males and females. However, there are statistically significant differences in the pivotal boldness in social interaction and right defense, where males exceeded females by
Studying levels of supervisory experience, it was found that there were no statistically significant differences at the significance level (a < 0.05) in all levels, indicating that all members of the study sample, at all levels of expertise in teaching close together in Self-Assertion. Taking into account the level of Achievement Motivation, both males and females showed equal motivation towards achievement level.
With respect to the level of supervisory experience in the level of Achievement Motivation, there was no statistical differences in the sense of responsibility and perseverance, ambition and time management, however the field of competition has found statistically significant differences at( a < 0.05) for supervisors having(1-5) years of experience.
From the study findings, it is clear that there is a proportional positive correlation between the level of Self-Assertion and the level of Achievement Motivation. From this result it can be understood that the selection of suitable individuals with high Self-Assertion for jobs, who will have a positive impact on their job performance.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى دافعية الإنجاز وتأكيد الذات لدى المشرفين التربويين ودراسة العلاقة بين بعض المتغيرات النوع الخبرة) وكل من تأكيد الذات ودافعية الإنجاز والتوصل إلى العلاقة بين كل من دافعية الإنجاز وتأكيد الذات لدى المشرفين التربويين مع الكشف عن إمكانية التنبؤ بتأكيد الذات لدى المشرفين التربويين من خلال تأثير دافعية الإنجاز. وقد اشتمل مجتمع الدراسة على جميع مشرفي محافظة الظاهرة والبالغ عددهم (۱۱۹) مشرفا ومشرفة وقد تم استخدام المنهج الوصفي في هذه الدراسة . كما تم تطوير أداتي الدراسة (مقياس تأكيد الذات لطريف شوقي (۱۹۹۸) ومقياس دافعية
الإنجاز لعبد اللطيف محمد خليفة (۲۰۰۰) .
وأظهرت نتائج الدراسة أن المستوى العام لمستوى تأكيد الذات ودافعية الإنجاز حسب استجابات أفراد العينة جاء مرتفعا بشكل عام وجاء محور الجسارة في التفاعل الاجتماعي والدفاع عن الحقوق في (مقياس تأكيد الذات أكثر ارتفاعا لدى الذكور من الإناث .
أما بالنسبة لمستوى تأكيد الذات بين الذكور والإناث فليست هناك فروق دالة احصائيا بين الذكور والإناث ما عدا محوري الجسارة في التفاعل الاجتماعي والدفاع عن الحقوق حيث كانت هذه الفروق لصالح الذكور..أما بالنسبة لمستويات الخبرة الإشرافية فلا توجد فروق في جميع المحاور مما يدل على أن جميع أفراد العينة على اختلاف مستوياتهم في الخبرة التدريسية متقاربان في مستويات تأكيد الذات .أما فيما يتصل بمستوى دافعية الإنجاز فلا توجد فروق بين الذكور والإناث حيث تتساوى بينهم مستويات دافعية الإنجاز .
أما فيما يتصل بمستوى الخبرة الإشرافية في مستوى دافعية الإنجاز فإنه لا توجد فروق احصائية في مجال الشعور بالمسئولية والمثابرة والطموح وادارة الوقت أما في مجال المنافسة فقد وجدت فروق لصالح أصحاب الخبرة من (1-5) سنوات كما تشير النتائج إلي اسهام درجات أفراد العينة على مقياس تأكيد الذات في التنبؤ بدرجاتهم على مقياس دافعية الإنجاز وهذه النتيجة دليل على وجود علاقة دالة ارتباطية بين تأكيد الذات ودافعية الإنجاز لذلك فإن اختيار الأفراد المناسبين للوظيفة والذين يتمتعون بتأكيد الذات عالي سيكون له أثر إيجابي على الوظيفة .
الإنجاز لعبد اللطيف محمد خليفة (۲۰۰۰) .
وأظهرت نتائج الدراسة أن المستوى العام لمستوى تأكيد الذات ودافعية الإنجاز حسب استجابات أفراد العينة جاء مرتفعا بشكل عام وجاء محور الجسارة في التفاعل الاجتماعي والدفاع عن الحقوق في (مقياس تأكيد الذات أكثر ارتفاعا لدى الذكور من الإناث .
أما بالنسبة لمستوى تأكيد الذات بين الذكور والإناث فليست هناك فروق دالة احصائيا بين الذكور والإناث ما عدا محوري الجسارة في التفاعل الاجتماعي والدفاع عن الحقوق حيث كانت هذه الفروق لصالح الذكور..أما بالنسبة لمستويات الخبرة الإشرافية فلا توجد فروق في جميع المحاور مما يدل على أن جميع أفراد العينة على اختلاف مستوياتهم في الخبرة التدريسية متقاربان في مستويات تأكيد الذات .أما فيما يتصل بمستوى دافعية الإنجاز فلا توجد فروق بين الذكور والإناث حيث تتساوى بينهم مستويات دافعية الإنجاز .
أما فيما يتصل بمستوى الخبرة الإشرافية في مستوى دافعية الإنجاز فإنه لا توجد فروق احصائية في مجال الشعور بالمسئولية والمثابرة والطموح وادارة الوقت أما في مجال المنافسة فقد وجدت فروق لصالح أصحاب الخبرة من (1-5) سنوات كما تشير النتائج إلي اسهام درجات أفراد العينة على مقياس تأكيد الذات في التنبؤ بدرجاتهم على مقياس دافعية الإنجاز وهذه النتيجة دليل على وجود علاقة دالة ارتباطية بين تأكيد الذات ودافعية الإنجاز لذلك فإن اختيار الأفراد المناسبين للوظيفة والذين يتمتعون بتأكيد الذات عالي سيكون له أثر إيجابي على الوظيفة .
Category
Theses and Dissertations