Document

تحليل محتوى كتب التربية الإسلامية بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء معايير اختيار الصور والرسوم التعليمية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
Education in the Light of the criteria of Selecting Educational Pictures and Graphics The purpose of this study is to determine the criteria for the selection of educational illustrations represented by pictures and graphics in the content of Islamic Education textbooks of the first cycle of Basic Education in the Sultanate of Oman. This is done through answering the following questions: 1. What are criterea that should be taken into account when selecting pictures and graphics for the content of Islamic Education textbooks of the first cycle of Basic Education? 2. To what extent do the criterea of selecting pictures and diagrams in the content of the Islamic Education text books which are assigned to the first cycle students of Basic Education in the Sultanate of Oman exist ? 3. If the aforementioned criterea exist what is the extent of their availability in the pictures and graphics selection in the textbooks of each grade of the first cycle? To answer these questions, this researcher used the descriptive analytical method as it is relevant to the nature of the questions and objectives of the study. The researcher has designed the following two instruments: 1: A list of criteria for selecting educational pictures and graphics: These were validated by (22) jury members. 2: Content analysis card : This is derived from the aforementioned criteria list, Tool stability and reliability were measured by using the coefficient of agreement between the researcher and another analyst through Cooper Equation where the percentage of agreement was( 84%). The following results were obtained from the study: 1. A list of thirty criteria to be taken into account when selecting educational pictures and graphics. The list consists of three areas: legal, general educational, and design production criterea. 2. The results show that the legal criterea had the highest percentage of availability in all grades researched (99%), followed by the general educational criteria (88%), followed by the design production criteria (84%). 3. The design production field area received a percentage of( 86%) in each individual grade of Basic Education (I, II and III), while the fourth grade was( 69%). In light of these findings this researcher recommends the following: The need to take into account the criteria that were not available in some pictures and graphics in the textbooks of the first cycle; not to rely heavily on the personal experience of the textbook authors to select the educational pictures and graphics; and taking into account the artistic design production of the pictures and graphics of this cycle and making it one of the important features for the selection of the textbook content. This researcher also provided a set of roposals for further research.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى محاولة تحديد معايير لاختيار الصور والرسوم التعليمية في محتوى كتب التربية الإسلامية في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان ، وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية : .. ما المعايير التي ينبغي مراعاتها عند اختيار الصور والرسوم التعليمية في محتوى كتب التربية الإسلامية المقررة على تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي؟ ۲. ما مدى توافر معايير اختيار الصور والرسوم التعليمية في محتوى كتب التربية الإسلامية المقررة على تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان ؟ ٣. ما درجة توافر معايير اختيار الصور والرسوم التعليمية في محتوى الكتب المقررة حسب الصف الدراسي؟
وللإجابة عن هذه الأسئلة استخدم المنهج الوصفي التحليلي ، لملاءمته لأسئلة الدراسة واهدافها ، كما قامت الباحثة بإعداد الأداتين التاليتين وهما: أولا : قائمة بمعايير اختيار الصور والرسوم التعليمية : وقد تم التأكد من صحتها بعرضها على مجموعه من المحكمين عندهم (۲۲) محكما ثانيا: بطاقة تحليل المحتوى : المشتقة من القائمة السابقة ، وقد تم التاكد من ثباتها باستخدام معامل الاتفاق بين الباحثة ومحللة أخرى عن طريق معادلة كوبر ، حيث بلغت نسبة الاتفاق (۸۶ %).
وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية : 1. التوصل إلى قائمة بالمعايير الواجب مراعاتها عند اختيار الصور والرسوم التعليمية ، وقد تكونت من ثلاثين معیارا، توزعت على ثلاثة مجالات هي : الضوابط الشرعية، والمعايير التربوية العامة، والإخراج. ٢. استائر مجال الضوابط الشرعية بأعلى نسبة في توافر المعايير لجميع الصفوف وقد بلغت (۹۹%) ، ثم تلاه مجال المعايير التربوية العامة بنسبة مئوية بلغت (۸۸%)، ثم تلاه مجال الإخراج حيث حصل على نسبة مئوية بلغت (۸۶ %). ٣. حصل مجال الإخراج على نسبة مئوية بلغت (۸۹%) في كل صف على حدة من الصفوف الأول والثاني والثالث ) الأساسية ، في حين تعنت النسبة المئوية لمجال الإخراج في الصف الرابع الأساسي حيث بلغت (%۹۹) وفي ضوء هذه النتائج اوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات منها : ضرورة مراعاة المعايير التي لم تتوافر في بعض الصور والرسوم التعليمية في الحلقة الأولى ، وعدم الاعتماد كلية على الخبرات الشخصية لواضعي المنهج عند اختيار الصور والرسوم التعليمية، ومراعاة الإخراج الفني للصور والرسوم في هذه المرحلة وجعلها أحد الأسس المهمة الاختيار المحتوى ، كما قدمت مجموعة من المقترحات لإجراء بحوث أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011
Theses and Dissertations
1
0
‫العبدلية، عفراء بنت عبد الله بن سعيد.‬
جامعة السلطان قابوس
2018