Document
تقويم جودة أداء معلمي الرياضة المدرسية بسلطنة عمان في ضوء المعايير المهنية لإعداد المعلم بالولايات المتحدة الأمريكية (INTASC)
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of the current study was to examine the availability of Interstate Teacher Assessment and Support Consortium in the USA (INTASC) in the performance of the school sport teachers in Sultanate of Oman. It was also to suggest ways to develop the performance of school sport teachers based on (INTASC).
To achieve the study aims, the researcher used a descriptive approach in which two tools were used: 1- a questionnaire to assess the performance of sport teachers from their point of views, which contains 71 indicators divided in 10 professional standards. 2 An observation cards to assess the quality of the sport teachers performance according to school sport supervisors and It contains 65 indicators divided in 9 standard.
The study sample consists of (250) PE teachers in which (65) participant were males and (185) were females. In addition to (30) PE teachers, including (11) males and (19) females from the same study community and from the outside the basic community were observed by (14) PE supervisors.
The study found that Interstate Teacher Assessment and Support Consortium in the USA is applied in the performance of school sport teachers in Sultanate of Oman in a way that satisfies the expectations of average (2.99), standard deviation of (0.57), and percentage of (74.75%). The study showed that there are differences of statistic indications (as 0.05) in the availability of (INTASC) leaded by the factor of social sex in which females got a better result.
However, the findings didn't show any differences of any statistic indications(as 0.05) in (INTASC)in the factors of years of experience and teaching stage.
Moreover, a intervention or strategy was recommended to develop the performance of school sport teachers in Sultanate of Oman based on (INTASC). It was recommended also to apply that suggestion in the assessment of the quality of school sport teachers' performance and to use it to run training courses for them.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة توافر المعايير المهنية لإعداد المعلم بالولايات المتحدة الأمريكية (INTASC) في أداء معلمي الرياضة المدرسية بسلطنة عمان، كما هدفت إلى وضع تصور مقترح لتطوير أداء معلمي الرياضة المدرسية في ضوء المعايير المهنية لإعداد المعلم بالولايات المتحدة الأمريكية (INTASC)، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي حيث تم بناء مقياس الدراسة بالرجوع إلى المعايير المهنية لإعداد المعلم بالولايات المتحدة (INTASC)، وتم استخدام أداتين من أدوات الدراسة وهما: ۱. أداة الاستبيان لتقويم أداء معلمي الرياضة المدرسية من وجهة نظرهم أنفسهم، وتكونت من ۷۱ مؤشر موزعة على 10 معايير مهنية ۲. أداة بطاقة الملاحظة لتقويم جودة أداء معلمي الرياضة المدرسية من وجهة نظر مشرفي الرياضة المدرسية وتكونت من 65 مؤشر موزعة على 9 معايير. وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۰۰) من معلمي رياضة مدرسية منهم (65) معلم و (185) معلمة ، بالإضافة إلى (۳۰) من معلمي الرياضة المدرسية منهم (۱۱) معلم و(۱۹) معلمة من نفس مجتمع الدراسة ومن خارج العينة الأساسية تمت ملاحظتهم من قبل (۱۶) مشرف من مشرفي الرياضة المدرسية. وتوصلت الدراسة إلى توافر المعايير المهنية لإعداد المعلم (INTASC) في أداء معلمي الرياضة المدرسية بسلطنة عمان بدرجة ملبية التوقعات بمتوسط حسابي (۲٬۹۹) وانحراف معیاري (۰٫۰۷) وبنسبة ( 4, ۷۰ ۷%)، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( 50
. 05 a) لدرجة توافر المعايير المهنية لإعداد المعلم (INTASC) في أداء المعلمين تعزي لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( 50. 05 a) لدرجة توافر المعايير المهنية لإعداد المعلم (INTASC) في أداء المعلمين تعزي لمتغير سنوات الخبرة ومتغير المرحلة التدريسية، كما تم وضع تصور مقترح لتطوير أداء معلمي الرياضة المدرسية في ضوء المعايير المهنية لإعداد المعلم بالولايات المتحدة الأمريكية (INTASC)، وكانت من أهم التوصيات العمل بالمقترح في تقييم جودة أداء معلمي الرياضة المدرسية، والاستعانة به في إقامة دورات تدريبية لمعلمي الرياضة المدرسية.
. 05 a) لدرجة توافر المعايير المهنية لإعداد المعلم (INTASC) في أداء المعلمين تعزي لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الإناث، كما أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( 50. 05 a) لدرجة توافر المعايير المهنية لإعداد المعلم (INTASC) في أداء المعلمين تعزي لمتغير سنوات الخبرة ومتغير المرحلة التدريسية، كما تم وضع تصور مقترح لتطوير أداء معلمي الرياضة المدرسية في ضوء المعايير المهنية لإعداد المعلم بالولايات المتحدة الأمريكية (INTASC)، وكانت من أهم التوصيات العمل بالمقترح في تقييم جودة أداء معلمي الرياضة المدرسية، والاستعانة به في إقامة دورات تدريبية لمعلمي الرياضة المدرسية.
Category
Theses and Dissertations