Document

تصور مقترح لتطوير إدارة الرياضة المدرسية في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان في ضوء النموذج الأمريكي للتميز

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The purpose of the study was to develop a proposed scenario for the development of school sport management in the South Batinah Governorate in the Sultanate of Oman in the light of the American model of excellence. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach. A questionnaire consisting of (61) The study sample consisted of (106) employees of the Ministry of Education in the field of school sports in the province of South Batinah (teachers, supervisors, sports activity specialist, school principals). The study found that the assessment of the members of the study sample to evaluate the reality of the school sports administration in South Batinah Governorate in the light of the American model of excellence was moderate in all seven axes (administrative leadership of school sports, strategic planning in school sports, management of human resources in school sports, School, focus on the beneficiaries of school sports, knowledge management of school sports, results of school sports management performance). The study also found that there are statistically significant differences due to the gender variable between the responses of the sample of the study on the evaluation of the reality of the school sports administration in South Batinah Governorate in the light of the American model of excellence for females in all axes. The results of the study showed that there are differences of statistical significance due to the variable of years of experience in favor of the category of years of experience of less than five years in all axes. The study presented a suggested scenario for the development of school sports management in the South Batinah Governorate in the Sultanate of Oman in the light of the American model of excellence.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير إدارة الرياضة المدرسية في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان في ضوء النموذج الأمريكي للتميز، ولتحقيق أغراض الدراسة إستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، حيث تم بناء إستبانة مكونة من (61) عبارة في ضوء المعايير السبعة النموذج بالدريج (الأمريكي التميز في التعليم، وشملت عينة الدراسة على (106) فردأ من العاملين بوزارة التربية والتعليم في مجال الرياضة المدرسية بمحافظة جنوب الباطنة من (معلمين، مشرفين، أخصائي نشاط رياضي، مدراء المدارس). وتوصلت الدراسة إلى أن تقدير أفراد عينة الدراسة لتقييم واقع إدارة الرياضة المدرسية بمحافظة جنوب الباطنة في ضوء النموذج الأمريكي للتميز كانت متوسطة في جميع المحاور السبعة (القيادة الإدارية للرياضة المدرسية، التخطيط الاستراتيجي في الرياضة المدرسية إدارة الموارد البشرية في الرياضة المدرسية، إدارة العمليات في الرياضة المدرسية، التركيز على المستفيدين من الرياضة المدرسية، إدارة المعرفة للرياضة المدرسية، نتائج أداء إدارة الرياضة المدرسية).
كما توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الجنس بين إستجابات أفراد عينة الدراسة حول تقييم واقع إدارة الرياضة المدرسية بمحافظة جنوب الباطنة في ضوء النموذج الأمريكي التميز تعود لصالح الإناث في جميع المحاور، ولم تظهر أية فروق في متغير المؤهل الدراسي لصالح أي من أفراد العينة في جميع المحاور، كما أوضحت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير سنوات الخبرة تعود لصالح فئة سنوات الخبرة الأقل من خمس سنوات في جميع المحاور. وقدمة الدراسة تصور مقترحة لتطوير إدارة الرياضة المدرسية في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان في ضوء النموذج الأمريكي للتميز.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الريامية, إنعام بنت حمد بن سليمان.
جامعة السلطان قابوس
2015