Document

تقويم كتابي التربية الاسلامية للصفين الخامس و السادس من التعليم الأساسي من وجهة نظر معلمي التربية الاسلامية و مشرفيها بسلطنة عمان في ضوء معايير إعداد الكتاب المدرسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to evaluate Islamic Studies books for grade five and six from the basic education in the Sultanate of Oman based on standards of preparing the school book. To achieve that, the researcher prepared a questionnaire formed of 90 standards distributed in seven domains ( Targets - Content - Content Organization - Instructional Media Activities - Evaluation - Producing and Formatting of the book). The questionnaire was evaluated by a group of specialist for validation. In addition, Alph cronabah index was obtained and it reached (0.97). The population of the study included Islamic Studies teachers who teach five and six grades from the basic education, and Islamic Studies supervisors from Muscat and Dakhliya. The sample consisted of 140 teachers and 23 supervisors. The results of the study can be summarized as following: 1- Both teachers and supervisors agreed that the highest fulfilled standards of preparing the Islamic Studies books were those related to the domain of producing and formatting of the book for both grade five and six. 2- Both teachers and supervisors agreed that the following domains of the standards of preparing the book ( Content, Instructional Media, Activities, & Evaluation) were fulfilled moderately at both grade five and six, 3- There were no significant statistical differences between supervisors and teachers on all domains of the standards of preparing the Islamic Studies book for grade five and six. The study concluded with the following recommendations: 1- There is necessity to include the experts in Islamic science, teaching methods, instructional media, in the committee responsible of designing and preparing the Islamic studies books. 2- It is necessary to have a written guide of the standards of preparing Islamic studies books to be a framework for all committees of preparing the Islamic studies for all grades.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقويم كتابي التربية الإسلامية للصفين الخامس والسادس من التعليم الأساسي في سلطنة عمان في ضوء معايير إعداد الكتاب المدرسي ، ولتحقيق ذلك قام الباحث بإعداد استبانة مكونة من (۹۰) معيارا ، موزعة على سبعة مجالات هي : ( الأهداف - المحتوى - تنظيم المحتوى - الوسائل التعليمية - الأنشطة – التقويم - إخراج الكتاب ) وللتأكد من صدقها عرضت على مجموعة من المحكمين ، كما تم التأكد من ثباتها باستخدام معادلة ألفاکرونباخ وقد بلغ معامل الثبات (۰٫۹۷) .
تكون مجتمع الدراسة من معلمي التربية الإسلامية الذين يقومون بالتدريس للصفين الخامس والسادس من التعليم الأساسي ، ومن مشرفي التربية الإسلامية في منطقتي الداخلية ومسقط ، أما عينة الدراسة فتألفت من (۱۶۰) معلما ، و(۲۳) مشرفا . ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يأتي :
1- اتفق المعلمون والمشرفون التربويون على أن معايير إعداد الكتاب المدرسي قد تحققت بدرجة كبيرة في مجال إخراج الكتاب المدرسي في كتابي التربية الإسلامية للصفين الخامس والسادس من التعليم الأساسي.
۲- اتفق المعلمون والمشرفون التربويون على أن معايير إعداد الكتاب المدرسي تواقرت بدرجة متوسطة في كتابي التربية الإسلامية للصفين الخامس والسادس من التعليم الأساسي في المجالات الأتية : المحتوى ، والوسائل التعليمية ، والأنشطة ، والتقويم .
٣- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المشرفين التربويين والمعلمين في تقديرهم لمدى توافر معايير إعداد الكتاب المدرسي في كتابي التربية الإسلامية للصفين الخامس والسادس من التعليم الأساسي في المجالات ككل . وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات ، من أهمها : 1- ضرورة إشراك متخصصين في العلوم الإسلامية ، والمناهج وطرق التدريس ، والتقويم التربوي ، وتكنولوجيا التعليم ، في لجان تصميم كتب التربية الإسلامية وتأليفها. ۲- ضرورة توافر معايير مكتوبة لإعداد كتب التربية الإسلامية ، يزود بها المشاركون في تصميم الكتب وتأليفها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البحرية, خالصة بنت حمد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2011