Document

تصور مقترح لنشر ثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to make a proposed framework to expand the School accreditation in post-basic Education Schools in the Sultanate of Oman, determine the degree of approval of expert opinions about the study's questionnaire. (Requirements for expanding School accreditation culture, methods of expanding School accreditation culture, and the challenges they may face expanding School accreditation culture). The study also aimed to determine the degree of approval of expert opinions about the importance of (Requirements, and methods) to expand the School accreditation in post-basic Education Schools in the Sultanate of Oman. The study used the descriptive method and experts opinions (Delphi) of 36 experts who have PHD and master degrees in the educational management in Oman and also from external experts specialized in fields related to quality and accreditation in order to prepare the proposed framework. The result of the study in the first round showed that the approval rate in the first section, (Requirements) was (81.8%), While in the second section (methods) the approval rate (86.1%). The third section (challenges) received the approval rate (66.8%). The experts agreed to delete the section (challenges) of the second round, which focused on determining the degree of importance of only two sections (requirements, and methods). The section of (requirements) on the approval rate (79%), while the section of (methods) won the approval rate (82.4%) Based on the results of the two rounds, the proposed framework includes a group of objectives, philosophical basis and ways of application. The framework shall be executed through two main stages, the first included preparation and configuring employees in the post- basic education schools to accepts the school accreditation culture through the following: 1- Analyzing the current culture in post-basic Education schools and measuring it. 2- Making positive impressions for employees in post-basic Education schools to make a change in the current culture. 3- Preparing for the expected resistance against the school accreditation culture expanding. 4- expanding the school accreditation culture and continuous counselling. The second stage, The Ministry of Education shall fix the policies and strategies for applying the school accreditation culture and review the structural organization of schools or amend it, to help in expanding it.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لنشر ثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عُمان، وتحديد درجة اتفاق آراء الخبراء حول فقرات محاور الدراسة متطلبات) نشر ثقافة الاعتماد المدرسي، وآليات نشر ثقافة الاعتماد المدرسي، والتحديات التي قد تواجه نشر ثقافة الاعتماد المدرسي)، كما هدفت الدراسة إلى تحديد درجة اتفاق آراء الخبراء حول أهمية فقرات محوري المتطلبات والآليات لنشر ثقافة الاعتماد المدرسي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عُمان حسب أسلوب دلفاي، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي لجمع المعلومات الخاصة بنظام الاعتماد المدرسي وأهدافه وأهميته وإجراءاته وآليات نشر ثقافته، كما اتبعت الدراسة منهج الدراسات المستقبلية بتطبيق أسلوب (دلفاي) على مجموعة من الخبراء بلغ عددهم (٣٦) خبيراً من حملة الدكتوراه والماجستير في الإدارة التربوية بسلطنة عُمان وخارجها ممن لهم علاقة بالجودة والاعتماد ؛ وذلك للاستفادة من خبراتهم العلمية والعملية لبناء التصور المقترح.
تمثلت نتائج الدراسة في حصول الجولة الأولى على نسبة اتفاق في المحور الأول "متطلبات نشر ثقافة الاعتماد المدرسي" بلغت (81,8%) ، بينما حصل المحور الثاني" آليات نشر ثقافة الاعتماد المدرسي" على نسبة اتفاق بلغت (86,1%) ، أما المحور الثالث "التحديات التي قد تواجه نشر ثقافة الاعتماد المدرسي" فقد حصل على نسبة اتفاق بلغت (٦٦,٨%)، وقد أجمع الخبراء على حذف محور ) (التحديات من الجولة الثانية، التي ركزت على تحديد درجة أهمية المحورين فقط هما المتطلبات والآليات، حيث حصل محور المتطلبات على نسبة اتفاق بلغت (۷۹%) ، بينما حصل محور الآليات على نسبة اتفاق بلغت (82,4%).
وبناءً على نتائج الجولتين تم وضع تصور مقترح اشتمل على مجموعة من المنطلقات والأهداف والمتطلبات والآليات وإجراءات التطبيق، ويتم تنفيذه من خلال خطوتين إجرائيتين، يتم في الأولى التحضير والاستعداد وتهيئة العاملين في مدارس التعليم ما بعد الأساسي لتقبل ثقافة الاعتماد المدرسي، من خلال الآتي:
1. تحليل الثقافة الحالية في مدارس التعليم ما بعد الأساسي وقياسها.
2. تكوين اتجاهات إيجابية لدى العاملين في مدارس التعليم ما بعد الأساسي حول أهمية إحداث تغيير في الثقافة السائدة. .
3. الاستعداد لعملية المقاومة المحتملة لعملية نشر ثقافة الاعتماد المدرسي.
4. نشر ثقافة الاعتماد المدرسي والتوعية المستمرة.
أما الخطوة الإجرائية الثانية، فيتم فيها قيام وزارة التربية والتعليم بوضع السياسات والاستراتيجيات الخاصة بتطبيق الاعتماد المدرسي ومراجعة الهياكل التنظيمية للمدارس أو تعديلها بما يساعد على عملية نشر ثقافة الاعتماد المدرسي.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Theses and Dissertations
0
0
الحزامية, سامية بنت محمد بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2014

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011