Document

تطوير كفايات مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان على إدارة الصراع التنظيمي.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study aimed at to investigate the methods used by principals of post-primary schools in the north of Batinah in the Sultanate of Oman, to manage and deal with organizational conflict in their schools and to investigate the impact of experience and type in the level of competency in the management of these conflicts .To achieve the objectives of this study, Researcher prepared a questionnaire by drawing on the previous studies and literature. Researcher distributed the questionnaire to (60) principals of post-primary schools in the north of Batinah, in the Sultanate of Oman,. The sample of the current study consisted of (49) male and female principals, They were selected randomly from the study group. The sample of the current study was distributed as follows (28) principals from male and (21) principals from female. The final form of the questionnaire consisted of (38) clauses. Statistical processing, the integration of averages, standard deviations and test (v) were used to answer the questions of the study. The following are some of the main findings of the study: 1) The technique of cooperation is the most commonly used in the management of organizational conflict in the post-primary schools in the north of Batinah, in the Sultanate of Oman. 2) The averages of organizational conflict management techniques used by principals of post-primary schools in the north of Batinah, in the Sultanate of Oman from the most commonly used to the least commonly used are as follows: Cooperation then settlement then domination, then courtesy and finally avoidance. 3) The absence of statistically significant differences due to the variable type. 4) The existence of statistically significant differences attributable to the variable experience in favor of the principals with (1-5) years experience in the exercise of avoidance strategy.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الأساليب التي يتبعها مديرو مدارس التعليم ما بعد الأساسي بشمال الباطنة بسلطنة عُمان على إدارة الصراع التنظيمي وأثر الخبرة والنوع في مستوى إدارتهم للصراع ، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة قام الباحث بإعداد استبانه من خلال الاعتماد على الأدب النظري والدراسات السابقة ، وتم توزيعها على مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي بشمال الباطنة بسلطنة عُمان البالغ عددهم (60) مُديراً ومُديرة ، وتشكلت عينة الدراسة الحالية من (49) مديراً ومديرة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مُجتمع الدراسة ، موزعين بواقع (28) مديراً و (21) مديرة . وقد تكونت الاستبانة في شكلها النهائي من (38) فقرة.
وللإجابة على أسئلة الدراسة تم استخدام المُعالجة الإحصائية ودمج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية و اختبار (ت) .
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة :
(1) أن أسلوب التعاون هو من أكثر الأساليب استخداماً في إدارة الصراع التنظيمي في مدارس التعليم ما بعد الأساسي بشمال الباطنة بسلطنة عُمان
(2) جاءت متوسطات أساليب إدارة الصراع التنظيمي لمديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي بشمال الباطنة من الأكثر استخداماً إلى الأقل استخداماً كالتالي :
التعاون ثم التسوية ثم التسلط ثم المجاملة وأخيراً التجنب.
(3) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير النوع.
(4) وُجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير الخبرة لصالح المديرين ذوي الخبرة من (1-5) سنوات في ممارستهم أُسلوب التجنب.
وقدمت الدراسة الحالية عدة توصيات منها :
• عقد دورات تدريبية لجميع المديرين حول تطوير كفاياتهم لإدارة الصراع التنظيمي
• ضرورة التعاون مع أساتذة الجامعات لإعطاء دورات تدريبية بين فترة وأخرى حول نظريات الإدارة الحديثة وكيفية تعاملها مع أنواع الصراعات.
• عدم تجاهل شكوى العاملين وردود أفعالهم.
• توضيح آليات العمل للمعلمين وأنظمته من خلال الاجتماعات الدورية لهم. عقد لقاءات تربوية للمديرين تحت إشراف متخصصين ، لتنمية الوعي بأهمية العمل التعاوني بين الأفراد.
• ضرورة اهتمام المديرين بأسلوب التعاون عند مواجهتهم للصراع التنظيمي لأنه أفضل الأساليب في التعامل .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011