Document

Vocabulary Learning Strategies at the Tertiary Level: Students' Use and Teachers' Perceptions

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
English abstract
This study aimed at investigating the vocabulary learning strategies at the tertiary level and particularly at A'Sharqiyah University in Oman. It tried to cater to both students and teachers as the main stakeholders of the educational process through a mixed-method research approach. On the one hand, it investigated the students' use through a questionnaire that had been originally adapted from Schmitt (1997). On the other hand, it explored teachers' perceptions of vocabulary learning strategies and their students' use through semi-structured interviews. All the quantitative data were analyzed through the SPSS program, whereas the qualitative data were analyzed through content analysis. The findings of the study show that the EFL learners in the foundation program at A'Sharqiyah University were moderate users of vocabulary learning strategies and their most-used category was determination strategies and their least used category was memory strategies. Their most used strategies, in particular, were the use of the bilingual dictionary, the use of written and verbal repetition and asking their peers for the meaning, whereas their least used strategies were using scales for adjectives, and using flashcards to memorize words. The main findings from the qualitative data indicated that the EFL teachers in the foundation program have mediocre knowledge of VLS and they tend to focus on reinforcing determination strategies and training their learners on the basic strategies such as the use of the dictionaries and the verbal repetition.
Description
Thesis
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء استراتيجيات تعلم المفردات على مستوى التعليم العالي وخاصة في جامعة الشرقية في عمان. حاولت هذه الدراسة الجمع بين كل من الطلاب والمدرسين باعتبارهم أصحاب المصلحة الرئيسيين في العملية التعليمية.في الجانب الاول, تم البحث في استخدام الطلاب للاستراتيجيات من خلال استبيان تم تكييفه أصلاً من Schmitt (1997)وفي الجانب الأخر استكشفت تصورات المعلمين عن استراتيجيات تعلم المفردات واستخدام طلابهم من خلال مقابلات شبه منظمة. باستخدام برامج التحليل الاحصائي SPSS للبيانات المستخرجة من الاستبيان تم التوصل الى ان استراتيجيات تحديد المعاني هي الاكثر استخداما لدى الطلبة بينما استراتيجيات الحفظ هي الاقل استخداما. و من ناحية البيانات النوعيةالمستفادة من المقابلات فقد توضح ان المام المدرسين بالاستراتيجيات المخلتفة و استخدامها يعد محدودا كما انهم يميلون للتركيز على استخدام الاسترتيجيات البسيطة مثل استخدام القواميس. و بناء على النتائج ختمت الدراسة ببعض التوصيات و المقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Khamisiyah, Fatma Hamed Said.
Sultan Qaboos University
2017
Theses and Dissertations
0
0
Al-Sinaidiayah, Fatma Mohammed A'mer.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Abri, Zahir Hamad Mohammed.
Sultan Qaboos University
2003
Theses and Dissertations
0
0
Al-Quteiti, Yaquob Obeid Juma
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011