Document

واقع إدارة السلامة المدرسية في مدارس التعليم العام الصفوف ( ۱۲ - ۱۰ ) بسلطنة عمان.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The present study aims at identifying the theoretical fundamentals of school safety management, exploring teachers' viewpoints of school safety management and presenting procedural suggestions to implement school safety management in Oman. In order to achieve those objectives, the researcher analyzed the theoretical fundamentals related to the topic of the study and developed a questionnaire that consisted of 49 items representing school safety management procedures under five dimensions: policies and plans, students' school safety, teachers' school safety, school buildings safety and school buses safety. The study sample consisted of 880 teachers (males and females) from two educational provinces and four educational areas: Muscat province, Dhofar province, North Batna, South Batna, North Al-Sharqia region and South Al-Sharqia region. The following are the main findings of the study: 1- Subjects' perceptions of the school safety management in the five dimensions ranged between medium and low. The descending order of subjects' judgment of those practices is school buildings safety procedures, school buses safety, students' safety, teachers' safety and policies and plans safety. 2- There was a statistically significant difference in the subjects perceptions of students school safety with regard to gender in favor of males. 3- There was a statistically significant difference in their perceptions of school safety practices in the dimensions of plans and policies, school buses safety, students' school safety and teachers' school safety attributable to educational area in North Al Batna, Dhofar, North Al Sharqia and South Al Sharqia. However, there was no statistically significant difference in subjects' perceptions of school buildings safety due to educational area. 4- There was a statistically significant difference in their perceptions of school buildings safety due to the school building size. The result was positive in schools whose capacity ranged between 500 – 1000 students. However, there was not any statistically significant difference in their perceptions of school safety in other dimensions due to school size. 5- There was no statistically significant difference in their perceptions of school safety management in the five dimensions due to academic year number. A number of recommendations for improving safety school management and some recommendations for future research are made.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الأسس النظرية لمدخل إدارة السلامة المدرسية ، والكشف عن واقع إدارة السلامة المدرسية في سلطنة عمان من وجهة معلمي المدارس الذكور والإناث. كما هدفت إلى وضع إجراءات مقترحة لتفعيل إدارة السلامة المدرسية في سلطنة عمان. ولتحقيق تلك الأهداف، قامت الباحثة بتحليل الأدب النظري ذي العلاقة بموضوع الدراسة، وبناء استبانة مكونة من (49) فقرة، تمثل إجراءات إدارة السلامة المدرسية بالنسبة لخمس محاور من محاور إدارة السلامة المدرسية وهي : السياسات والخطط , السلامة المدرسية للطلاب السلامة المدرسية للمعلمين و السلامة المدرسية للمبنى المدرسي, السلامة المدرسية للحافلات المدرسية. وقد تألفت عينة الدراسة من (۸۸۰) معلما ومعلمة من محافظتين تعليميتين، وأربع مناطق تعليمية هي: محافظة مسقط ومحافظة ظفار والباطنة شمال والباطنة جنوب والشرقية شمال والشرقية جنوب. وتمت المعالجة الإحصائية البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، والأهمية النسبية (الرتبة)، واختبار (ت) ( T - Test) لعينتين مستقلتين، واختبار تحليل التباين الأحادي(ANOVA)،
واختبار (LSD ) للمقارنات البعدية.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يأتي: 1- أن تقديرات أفراد عينة الدراسة على المحاور الخمسة لواقع إدارة السلامة المدرسية تراوحت بين المتوسطة والقليلة ، أعلاها الممارسات المرتبطة بإجراءات إدارة السلامة الخاصة بالمبنى المدرسي، ثم يليها الممارسات المتعلقة بسلامة الحافلات المدرسية، ثم سلامة الطلاب والمعلمين وأدناها الممارسات المتعلقة بالسياسات والخطط .
۲- توصلت الدراسة فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، إلى النتائج الآتية:
أ- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة الدراسة في محور السلامة المدرسية للطلاب تعزي لمتغير الجنس لصالح الذكور .
ب- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة على محاور السياسات والخطط وسلامة الحافلات المدرسية والسلامة المدرسية للطلاب والسلامة المدرسية للمعلمين تعزي لمتغير المنطقة التعليمية لصالح منطقة الباطنة شمال وظفار والشرقية شمال والشرقية جنوب . بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد عينة الدراسة على محور سلامة المبنى المدرسي تعزي لمتغير المنطقة التعليمية . ج- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة على محور سلامة المبنى المدرسة تعزي لمتغير حجم المدرسية الصالح المدارس ذات الحجم من ۵۰۰ إلى ۱۰۰۰ طالب. بينما لا توجد أي فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة على باقي المحاور تعزى لمتغير حجم المدرسة .
د- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة على محاور واقع إدارة السلامة الخمسة تعزي لمتغير عدد سنوات العمل في المدرسة الحالية .
وفي ضوء تحليل الأدبيات، ونتائج الدراسة الميدانية، توصلت الدراسة إلى عدد من الإجراءات المقترحة لتفعيل إدارة السلامة المدرسية لكل محور من محاور إدارة السلامة المدرسية بمدارس الصفوف من (۱۰-۱۲) في سلطنة عمان، من أهمها: تدريب مدراء المدارس على كيفية وضع خطة إجرائية للسلامة المدرسية بالتنسيق مع الجهات المختصة كالدفاع المدني ومكتب الأمن بوزارة التربية والتعليم ، تشكيل لجنة أو فريق السلامة المدرسية وتفعيلها، تحديد دور الإدارة المدرسية في إدارة السلامة المدرسية بشكل محدد وواضح من قبل الوزارة . كما أكدت مقترحات الدراسة على تدريب العاملين بالمدرسة على كيفية مواجهة الطوارئ بالتنسيق مع الجهات المختصة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
السعدية, هاجر بنت طالب المرضوف.
جامعة نزوى
2008
Theses and Dissertations
0
0
العمريه, منى بنت عامر بن سعيد بن عيسى.
جامعة السلطان قابوس
2016
Theses and Dissertations
0
0
اليعقوبية, سوسن بنت سعود بن عبد الله بن راشد.
جامعة السلطان قابوس
2014