Document

‫واقع استخدام معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الاساسي في سلطنة عمان لشبكة الانترنت و الصعوبات التي تواجههم

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The study intends to identify " The Status and difficulties of Using the internet by the Islamic Education Teachers – The second cycle of the Basic Education level " by responding to set of questions . The study sample consists of ( 314 )teachers of Islamic Education at the second level of the basic education at Muscat Governorate . The Researcher adopted the questionnaire to gather the information. The study is composed of eight sections as follows: Personal data of the teachers , the teachers' skills in internet literacy , internet usage, English reading skills , Service availability including :computers ownership , home and school access to the internet, internet importance and usage, the internet purposes for the teachers , the difficulties of using the internet and an open question for the teachers' proposal to extend and enhance the use of internet . The Reliability and integrity of the questionnaire data was verified by a group of arbitrators , also' the stability was ascertained by applying to some of the teachers who were not involved in the study sample. The stability factor (Alpha) is (0.94), which demonstrate a high range of consistency and coherence of the questionnaire. The Most prominent finding of the study are the following: • The percentace of teachers using the internet daily is (10,5%), using internet on demand is (79%) and who never use the internet are (9,5%). (72%) of the respondents believe that the use of the internet is very important to upgrade their professional and academic level. • The main difficulties that encountered the teachers in using the internet are: spread of the virus that damages the computers while accessing the internet, poor Communication infrastructures which relatively affect the internet connectivity, lack of the technicians at the schools to help in accessibility and troubleshooting, lack of the necessary training to use internet , lack of familiarity with English. • There are statistically significant differences at the level of (0,05) between teachers use the Internet due to the type, the difference was in favor of the male. • The study revealed no statistical differences at all variables at (0.05) in using the internet by the teachers that are attributed to the teaching experience years, academic qualifications and English reading skills. Some of the important recommendations of the study: Conduct training courses for the teachers of the Islamic Education to get skills and competency in using the internet on the educational aspects. Establish educational and religious database in Arabic to fulfill the demands of the Islamic Education Teachers to overcome the language obstacles and limitation.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف واقع استخدام معلمي التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان الشبكة الإنترنت والصعوبات التي تواجههم وذلك من خلال الإجابة عن مجموعة من الأسئلة. تألفت عينة الدراسة من (314) معلما ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة مسقط، وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت الباحثة الاستبانة كأداة لدراستها، واشتملت على ثمانية أقسام، هي بيانات شخصية عن المعلم، ومهارات يمتلكها المعلم في استخدام الحاسوب ، واستخدام الإنترنت ، والقراءة باللغة الإنجليزية، وتوافر الخدمة وتضمن: امتلاك حاسوب ، وتوافر خدمة الإنترنت في المنزل والمدرسة، ومدى أهمية استخدام الإنترنت، ومكانة استخدامه، وأغراض استخدام المعلمين للإنترنت، والصعوبات التي تعيق استخدامهم للإنترنت، إضافة لسؤال مفتوح حول مقترحات المعلمين لتحسين استخدامهم للإنترنت. وتم التأكد من صدق الاستبانة بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتها بتطبيقه على المعلمين من غير عينة الدراسة، وبلغ معامل الثبات (0,94) وهذا معدل مرتفع يدل على الاتساق الداخلي بين بنود الاستبيان. ومن أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة الآتي:
- نسبة المعلمين الذين يستخدمون الإنترنت يوميا (10.5%) ، ونسبة الذين يستخدمونه عند الحاجة فقط بلغت ( %79)، والذين لا يستخدمونه مطلقا (9.5 %).
- أن (72%) من أفراد العينة يرون أن استخدام الإنترنت مهم جدا للارتقاء بالمستوى المهني والأكاديمي. - كان من أهم صعوبات استخدام المعلمين للإنترنت: انتشار الفيروسات التي تعطل الحواسيب أثناء الدخول للشبكة، وضعف البنية التحتية للاتصالات مما يؤثر سلبا على الاتصال بشبكة الإنترنت، وعدم وجود الفنيين في المدارس المساعدة في الاستخدام وعند حدوث الأعطال، وعدم توافر التدريب اللازم لاستخدام الإنترنت، وعدم الإلمام باللغة الإنجليزية.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين استخدام المعلمين للإنترنت تعزى للنوع، وكان الفرق لصالح الذكور.
- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين استخدام المعلمين للإنترنت تعزى لسنوات الخبرة التدريسية، وللمؤهل العلمي، ولمهارة القراءة باللغة الإنجليزية. ومن أهم التوصيات التي خرجت بها الدراسة:
- عقد دورات تدريبية لمعلمي التربية الإسلامية لإكسابهم مهارات استخدام الإنترنت في الجوانب التعليمية.
- العمل على إنتاج قواعد معلومات عربية تربوية ودينية تفي باحتياجات معلمي التربية الإسلامية للتغلب على عائق اللغة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫القتبية, فاطمة بنت عبد الله بن علي.
1995