Document
واقع تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين بمراكز التدريب و الإنماء المهني بالمحافظات التعليمية في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the current situation regarding planning for decentralized professional development programs for teachers in the training and professional development centers in the educational governorates in Oman. The study also sought to identify the challenges facing the process. In order to achieve these objectives, the study followed a qualitative research approach. A semi-structured interview protocol was designed to guide the interview questions about the way decentralized professional development programs for teachers are designed and the challenges they are facing. The study sample consisted of 18 participants from three educational governorates: Muscat, Dhofar and South Batinah, in addition to representatives from three bodies in the Ministry of Education concerned with decentralized professional development programs which are the Rehabilitation and Training Department, the Training Assessment Department, and the Main Training Center.
The results of the study revealed the emergence of several main themes related to the questions of the study. Several issues related to the reality of planning decentralized professional development programs for teachers were highlighted. These included the construction of the plan of the decentralized professional development programs, the Guidelines of professional development programs, the role of the ministerial follow-up teams. Also, several key themes emerged concerning the challenges facing the planning of decentralized professional development programs for teachers: namely the limited role of training and professional development centers in building the professional development plan, the lack of time for educational supervisors to build a decentralized professional development plan, poor coordination between the operational plans of the training and professional development centers and the five-year plan of the Ministry of Education, poor training on building decentralized professional development programs, overlap between the three bodies mentioned above, and inadequate identification of teacher's training needs.
In the light of these results, the researcher suggested a set of measures that may contribute to the improvement and development of the planning of decentralized professional development programs for teachers. Suggestions for future studies in the filed were also provided.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين بمراكز التدريب والإنماء المهني بالمحافظات التعليمية في سلطنة عمان، والكشف عن التحديات التي تواجه تخطيط هذه البرامج. ولتحقيق هذه الأهداف اتبعت الدراسة المنهج النوعي، حيث تم تصميم بطاقة مقابلة شبة مقننة لجمع البيانات تم من خلالها توجيه مجموعة من الأسئلة لأفراد العينة تمحورت حول كيفية بناء برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين بمراكز التدريب والإنماء المهني بالمحافظات التعليمية في السلطنة، والتحديات التي تواجه بناء هذه البرامج. وتكونت عينة الدراسة من ۱۸ شخصا من ثلاث محافظات تعليمية في محافظة مسقط، ومحافظة ظفار ومحافظة جنوب الباطنة، بالإضافة لممثلين من ثلاث جهات بوزارة التربية والتعليم معنية ببرامج الإنماء المهني اللامركزية هي دائرة التأهيل والتدريب، ودائرة تقييم العائد التدريبي، ومركز التدريب الرئيس.
وأسفرت نتائج الدراسة عن ظهور عدة موضوعات رئيسية Themes مرتبطة بسؤالي الدراسة، فظهر عدد من القضايا المتعلقة بواقع تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين والتي شملت بناء خطة برامج الإنماء المهني اللامركزية، وموجهات خطة برامج الإنماء المهني، ودور فرق المتابعة الوزارية، وتقويم خطة برامج الإنماء المهني، كما شملت النتائج التحديات التي تواجه تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين والتي شملت عدة موضوعات رئيسية تمثلت في محدودية دور مراكز التدريب والإنماء المهني في بناء خطة برامج الإنماء المهني اللامركزية، وعدم تفرغ المشرفين لبناء هذه الخطة، وضعف الترابط بين الخطط التشغيلية لمراكز التدريب والإنماء المهني والخطة الخمسية لوزارة التربية والتعليم، وضعف التدريب على بناء خطط برامج الإنماء المهني اللامركزية، وتداخل الصلاحيات بين جهات وزارة التربية والتعليم المذكورة آنفا، وقصور عملية تحديد الاحتياجات التدريبية
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بمجموعة من الإجراءات المقترحة والتي تسهم في تحسين وتطوير تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين، كما تم وضع مقترحات لبعض الدراسات ذات العلاقة.
وأسفرت نتائج الدراسة عن ظهور عدة موضوعات رئيسية Themes مرتبطة بسؤالي الدراسة، فظهر عدد من القضايا المتعلقة بواقع تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين والتي شملت بناء خطة برامج الإنماء المهني اللامركزية، وموجهات خطة برامج الإنماء المهني، ودور فرق المتابعة الوزارية، وتقويم خطة برامج الإنماء المهني، كما شملت النتائج التحديات التي تواجه تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين والتي شملت عدة موضوعات رئيسية تمثلت في محدودية دور مراكز التدريب والإنماء المهني في بناء خطة برامج الإنماء المهني اللامركزية، وعدم تفرغ المشرفين لبناء هذه الخطة، وضعف الترابط بين الخطط التشغيلية لمراكز التدريب والإنماء المهني والخطة الخمسية لوزارة التربية والتعليم، وضعف التدريب على بناء خطط برامج الإنماء المهني اللامركزية، وتداخل الصلاحيات بين جهات وزارة التربية والتعليم المذكورة آنفا، وقصور عملية تحديد الاحتياجات التدريبية
وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة بمجموعة من الإجراءات المقترحة والتي تسهم في تحسين وتطوير تخطيط برامج الإنماء المهني اللامركزية للمعلمين، كما تم وضع مقترحات لبعض الدراسات ذات العلاقة.
Category
Theses and Dissertations