وثيقة
المشكلات السلوكية لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية في محافظة مسقط بسلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2002
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the severe behavioral problems of Governance of Muscat's elementary schools' students in the Sultanate of Oman; and the effect of variables in manifesting these problems among students (gender, class level, parents' educational level, number of sivilings, child social status, and brith order in the family. The study sample comprised (240) male students and (245) female students distributed over (10) schools (5 males' and 5 females') according to layered random sample. The schools' teachers responded to a behavioral problems questionnaire prepared by the researcher. This questionnaire was a four-rating Likert's scale with the following grading values (severe problem, modest problem, light problem, no problem). It incorporated sixty six behavioral problems which were categorized in five fields: withdrawal behavior, aggressive behavior, hyperactivity, insurgence behavior, and non-social behavior. The results show that the severe behavioral problems are six withdrawal behaviors. Results of independent variables effects in relation to behavioral problems shows that: while male students suffer more than female students; second elementary class students suffer more than those at fourth and sixth elementary classes; further more students brought up by un-educated parents suffer more than those brought up by educated ones; also students originated from families with 7 number of sivilings (and more) suffer more than those originated from families of less than 7 individuals. The study, then, puts many recommendations for both psychological consultants and decision makers at Ministry of Education.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على المشكلات السلوكية الأكثر حدة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمحافظة مسقط بسلطنة عمان، ودرجة إسهام المتغيرات المستقلة (الجنس، والصف الدراسي، والمستوى التعليمي للأبوين، وعدد الأخوة والأخوات، وعمل الأبوين، والحالة الاجتماعية للطفل، وترتيب الطفل في الأسرة) على المتغير التابع (ظهور المشكلات السلوكية لدى التلاميذ). وقد تألفت عينة الدراسة من (۲۶۰) تلميذا، (۲۰۰)تلميذة، موزعين على (۱۰) مدارس (خمس للذكور وخمس للإناث)، حسب العينة العشوائية الطبقية، واستخدم إستبيان المشكلات السلوكية من إعداد الباحثة، وهو مقياس رباعي متدرج من نوع مقياس ليكرت يتم الإجابة عليه من قبل المعلمين في المدارس وفقا للتقديرات التالية: مشكلة شديدة، مشكلة متوسطة، مشكلة ضعيفة، لا توجد مشكلة، وقد صنفت المشكلات السلوكية وعددها (11) مشكلة في خمس مجالات، هي: السلوك الانسحابي، والسلوك العدواني، والنشاط الزائد، وسلوك التمرد في المدرسة، والسلوك غير الاجتماعي. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود (6) مشکلات سلوكية أكثر حدة انحصرت تحت مجال السلوك الانسحابي. أما تأثير المتغيرت المستقلة على المتغير التابع فقد أظهرت نتائج الدراسة أن متغير الجنس دال إحصائيا حيث أن الذكور أظهروا مشکلات سلوكية أكثر من الإناث، وفي متغير الصف الدراسي فإن تلاميذ الصف الثاني الابتدائي يعانون أكثر من تلاميذ الصفين الرابع والسادس الابتدائي، ومتغير المستوى التعليمي للأب، فقد أثبتت النتائج بأن التلاميذ الذين ينتمون لأباء غير متعلمين يعانون من المشكلات السلوكية أكثر من الذين ينتمون لأباء متعلمين، أما بالنسبة المتغير عدد الأخوة والأخوات فقد وجد أن التلاميذ الذين ينتمون لأسر عدد أفرادها 7 أفراد فأكثر، يعانون من المشكلات السلوكية أكثر من التلاميذ الذين ينتمون لأسر عدد أفرادها أقل من 7. وقد خلصت الدراسة إلى عدة توصيات للمرشدين النفسيين والمسؤولين في وزارة التربية والتعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية