وثيقة

‫مدى استخدام المعلمين والمعلمات لملف أعمال الطالب في الصفوف (5-10) من التعليم الأساسي في محافظة مسقط

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2008
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying to what extent Omani teachers use the students' portfolio in basic education grades (5-10) in Muscat. It also aimed at finding out the role of gender and experience variables in influencing the teacher usage of students' portfolios. To achieve its purposes, the researcher constructed a (31 items) questionnaire divided into five dimensions. After ensuring that the study instrument had high reliability and validity values, it was distributed to (176) male and female teachers in Muscat. The study resulted in ordering the dimensions of teachers' usage of students' portfolio descending according to teachers' perceptions as follows: choosing the portfolio content, organizing the portfolio, saving and presenting it, educating students and parents about the portfolio importance and using it in communicating with parents. It was also founded that there were no significant differences in the significance level of (a=, 05) that related to the role of gender in the teachers' usage of students' portfolios. Other conclusion was that there were no significant differences in the significance level of (a=, 05) that related to the role of teachers' experience in the extent to which teachers use the students' portfolios which was concerned with choosing the portfolio content, organizing the portfolio, saving and presenting it except the dimensions of educating students and parents about the portfolio importance and using it in communicating with parents. Based on the above findings, the researchers draw some suggestions and recommendations
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى استخدام المعلمين والمعلمات لملف أعمال الطالب في الصفوف (۰-۱۰) من التعليم الأساسي في محافظة مسقط، بالإضافة إلى تعرف أثر متغيرات الخبرة، والنوع الاجتماعي كل على حدة، في تقديرات المعلمين والمعلمات لدرجة استخدام الملف. ولتحقيق أهداف الدراسة، قام الباحث بإعداد استبانة تكونت من (۳۱) فقرة، مقسمة إلى خمسة محاور، ويعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة التي تكونت من (۱۷۹) معلم ومعلمة من محافظة مسقط، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من بينها:
1- جاءت محاوراستخدام المعلمين والمعلمات لملف أعمال الطالب مرتبة تتنازليا حسب تقديرات المعلمين والمعلمات كالآتي: اختيار محتويات الملف، تنظيم الملف وحفظه، تقويم الملف، توعية الطالب وأولياء الأمور بأهمية الملف، استخدام الملف في التواصل مع ولي الأمر.
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر النوع الاجتماعي في درجة استخدام المعلمين والمعلمات لملف أعمال الطالب
-3لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الخبرة في درجة استخدام المعلمين والعلمات لملف أعمال الطالب المتعلقة بتنظيم الملف وحفظه، ومحتويات الملف واختيارها، وتقويم الملف، باستثناء محاور توعية الطالب وأولياء الأمور بأهمية الملف، واستخدام الملف في التواصل مع ولي الأمر. وفي ضوء نتائج الدراسة خرج الباحث بمجموعة من التوصيات ومقترحات الدراسات لاحقة.

.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
مقالات الدوريات
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
السنيدية, ياسمين بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
11
4
الفارسية, فاطمة بنت محمد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الفرعي, خالد بن يحيى بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2008