Document

الإساءة النفسية الوالدية من وجهة نظر طلبة الصف الثاني عشر و علاقتها بالتحصيل الدراسي و متغيرات أخرى في مدارس محافظة مسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The study aims to identify the relationship between the academic attainment of 12th grade school students in Muscat governorate and their childhoods experience of parental psychological abuse. It also aims to study whether this abuse differs in accordance with the student's gender, level of parents education, size of the family, students order in the family and the perpetrator of the psychological abuse. The study sample consisted of (401) boys and girls from the schools of the wilayat of Muscat Governorate, namely (Muscat, Mutirah, Seeb, Bausher, Aamrat and Quriyat). The researcher employed an instrument of her own design, making use of the literature review of the subject. This measurement consisted of two reflections; the first is the father and the second, the mother. Each reflection contained (33) items distributed among five dimensions of the parental psychological abuse (Rejection, Verbal abuse, Social isolation, Intimidation and emotional negligence). These measurements proved to enjoy a considerable degree of validity and reliability through the extraction of its apparent validity and reliability by using (Cronbach's Alpha). The findings were analyzed using the Statistical Package of Social Sciences (SPSS) using Means Average, Standard deviations, person's correlation co-efficiencies, T-test and ANOVA. One of the most significant findings that this study reached is that the 12th grade student had seldom experienced parental psychological abuse during their childhoods. The findings of the study also demonstrated the existence of a statically significant negative correlation relationship between the students' academic attainment and the parental psychological abuse in it's five dimensions. However the dimension intimidation had the weakest negative correlation with academic attainment. The findings also indicated the existence of statistically significant differences between boys and girls in parental psychological abuse except the dimension of cinotional negligence where the findings of the study did not reveal any statistically significant differences. The findings also revealed the existence of statistically significant differences between the father's educational level in favour of fathers who do not master reading and writing. On the other hand, the findings revealed that there are no statistically significant differences between the educational level of the mother. The study also indicated that the middle son is the one who is mostly exposed to parental psychological abuse. It also showed that the more the number of the family members, the more likely its children are exposed to parental psychological abuse. Lastly, the study revealed the existence of statistically significant differences between the perpetrators of the abuse in favour of the father. These differences were interpreted in the light of previous research and literature.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين تحصيل طلبة الصف الثاني عشر في مدارس محافظة مسقط، والإساءة النفسية الوالدية التي تعرض لها الطلبة أثناء فترة طفولتهم، وما إذا كانت هذه الإساءة تختلف باختلاف نوع الطالب، ومستوى تعليم الوالدين، وحجم الأسرة وترتيب الطالب في الأسرة، ومرتكب الإساءة النفسية، وقد شملت عينة الدراسة (401) طالبة وطالبة من مدارس ولايات محافظة مسقط هي: (مسقط، مطرح، السيب، بوشر، العامرات قريات). وتكونت أداة الدراسة من صورتين، فالصورة الأولى عن الأب، والصورة الثانية عن الأم، واشتملت كل صورة على (۳۳) فقرة، موزعة على خمسة أبعاد للإساءة النفسية الوالدية الرفض، الإساءة اللفظية، العزل الاجتماعي، التخويف، والإهمال العاطفي)، وأتضح أن هذا المقياس يتمتع بدرجة ملائمة من الصدق والثبات، من خلال استخراج الصدق الظاهري له والثبات بطريقة (ألفا- كرونباخ). وقد تم تحليل النتائج من خلال الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS): وذلك بحساب المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل ارتباط بيرسون، اختبار "ت"، وتحليل التباين الأحادي.
ومن أهم النتائج التي توصلت لها هذه الدراسة أنه من النادر ما تعرض طلبة الصف الثاني عشر للإساءة النفسية الوالدية أثناء فترة طفولتهم. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية سلبية دالة إحصائية بين تحصيل الطالب الأكاديمي وبين الإساءة النفسية الوالدية : بإبعادها الخمسة، إلا أن بعد التخويف حصل على أضعف علاقة ارتباطية عكسية بالتحصيل.
كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية ( =۰٫۰۵) بين النوعين بالنسبة للإساءة النفسية الوالدية ككل، إلا إنها كشفت عن وجود فروق دالة إحصائية بين النوعين بالنسبة الأبعاد الإساءة النفسية ما عدا بعد الإهمال العاطفي فلم تظهر نتائج الدراسة أي فروق دالة. كما أوضحت وجود فروق دالة إحصائية بين مستويات تعليم الأب في اتجاه الأب الذي لا يجيد القراءة والكتابة، وفي المقابل بينت الدراسة علم وجود فروق دالة إحصائية بين مستويات تعليم الأم. كما قد تبين أيضا أن الابن الأوسط هو الذي تعرض أكثر للإساءة النفسية الوالدية، كما أظهرت نتائج الدراسة أنه كلما زاد عدد أفراد الأسرة كلما كان أبناؤها أكثر عرضة للإسامة النفسية الوالدية، وأخيرا بينت الدراسة وجود فروق دالة إحصائية بين مرتكب الإساءة في اتجلي الأب. وتم تفسير هذه الفروق في ضوء الأدبيات والدراسات السابقة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009