Document

العلاقة بين الوعي بما وراء المعرفة و أساليب التعلم والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to investigate the relationship between metacognitive awareness, leaning strategies, and academic achievement among students of grade eleven in Sultanate of Oman. The sample of study consisted of (340) students from grade eleven in Batinah South region. Two measurements are used: Metacognitive. Awareness Inventory(MAI) developed by Schraw and Dennison (1994) that translated by Banna (2007). Another measurement is The Revised Two Factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F (Biggs, Kember, & Leung, 2001) and translated by Munshi, TIESUIT Al-Rukban and Al-Hoqail (2012). The results show a significant relationship between surface learning strategies and academic achievement, and a significant relationship between deep learning strategies and meta-awareness. Moreover, results demonstrated a significant relationship between meta-awareness, gender, and academic achievement. No relationship was found between surface learning strategy and meta awareness. Moreover, the results of the current study showed that the surface learning strategy predicted students' performance in Arabic course.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على علاقة الوعي بما وراء المعرفة وأساليب التعلم بالتحصيل الدراسي في مادة اللغة العربية لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان.
وقد تكونت عينة الدراسة من (340) طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر في محافظة جنوب الباطنة، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها، تم استخدام مقياسين هما مقياس الوعي بما وراء المعرفة السكرو ودينسن (1994 , Schraw & Dennison ) والمترجم من قبل البنا (۲۰۰۷)، ومقياس أساليب التعلم العميق، والسطحي لبيجز وزملائه (2001 , Biggs , Kember , & Leung ) والمترجم من قبل منشي وزملائه - Munshi , AI (Rukban & Al-Hoqail, 2012)
وبعد تحليل النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التعلم السطحي والتحصيل الدراسي، وكذلك وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التعلم العميق والوعي بما وراء المعرفة، وكذلك وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الوعي بما وراء المعرفة والتحصيل الدراسي، وكذلك وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التحصيل الدراسي والنوع كما أظهرت النتائج أيضا عدم وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التعلم السطحي والوعي بما وراء المعرفة، وكذلك عدم وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التعلم العميق والتحصيل الدراسي.
كذلك أشارت نتائج الدراسة إلى أن متغيري أسلوب التعلم السطحي ومتغير النوع ( إناث) لهما قدرة تنبؤية بالتحصيل الدراسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009