Document
المناخ التنظيمي و علاقته بالإبداع الإداري لدى معلمي الرياضة المدرسية في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed at exploring the perceptions of Physical Education (PE) teachers in the Sultanate of Oman about the realities of the prevailing organizational climate and its relationship with their administrative creativity in schools. The sample of the study consisted (333) male and female teachers which represents (30.58%) of the total study population. To collect data, a questionnaire was used consisted of three parts. The first: consisted of demographic information about the participants; the second: focused on dimensions of the organizational climate and the third: contained elements of administrative creativity. Means, standard deviation, T-test, One-way Analysis of Variance (ANOVA), Scheffe's Test for Post Hoc Comparisons, and Pearson correlation coefficient were used to analyze data. The main results of the study indicated that the prevailing organizational climate was highly positive with a mean of (3.73). The level of administrative creativity was also highly positive with a mean of (3.93). In addition, the results also showed a positive correlation (r=0.53) between the prevailing organizational climate in the Sultanate schools and the level of the administrative creativity. In the light of the results, it is recommended to give teachers monetary and morale incentives on objective basis on ensure excellence and creativity in performance; and to link the incentives system to ideas and tasks that contribute to improving the work. The study was also highlighted many suggestions such as: conducting similar research on Physical education teachers in Basic Education Cycle One (1-4) teachers, in clubs, Omani Sport Unions and Ministry of Sports Affairs
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تصورات معلمي الرياضة المدرسية في سلطنة عمان لواقع المناخ التنظيمي السائد في مدارسهم من وجهة نظرهم، وعلاقته بمستوى الإبداع الإداري لديهم. تكونت عينة الدراسة من (۲۳۳) معلما ومعلمة، ممثلة نسبة (30.58%)من مجتمع الدراسة. لجمع البيانات، تم إعداد استبانة مكونة من ثلاثة أجزاء: الجزء الأول يشتمل على بيانات عن المستجيبين، والجزء الثاني يتضمن أبعاد للمناخ التنظيمي، والجزء الثالث يتضمن عناصر الإبداع الإداري. ومن أجل الحصول على نتائج الدراسة؛ فقد تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، اختبار (ت)، تحليل التباين الأحادي، اختبار شيفية للمقارنات البعدية، ومعامل ارتباط بيرسون. أظهرت أبرز نتائج الدراسة أن واقع المناخ التنظيمي السائد كان إيجابيا بدرجة عالية، وبمتوسط حسابي (۳۰۷۳)، وأن مستوى الإبداع الإداري كان إيجابيا بدرجة عالية، وبمتوسط حسابي (3.93)، كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة طردية بدرجة متوسطة (r=0.53) بين واقع المناخ التنظيمي السائد في مدارس التعليم في سلطنة عمان وبين مستوى الإبداع الإداري. وفي ضوء نتائج الدراسة، تم وضع العديد من التوصيات منها، منح الحوافز المادية والمعنوية وفق أسس موضوعية تضمن التميز والإبداع في الأداء، وربط نظام الحوافز بالأفكار والأعمال الإبداعية التي تسهم في تطوير العمل واقترحت الدراسة بأن يتم إجراء دراسات مماثلة على معلمي الرياضة المدرسية بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي (1-4)، وكذلك في الأندية، وفي الاتحادات العمانية، ووزارة الشؤون الرياضية.
Category
Theses and Dissertations