Document

المرونة النفسيّة وعلاقتها بدرجة الدافعية لدى معلمي مدارس محافظة الداخلية بسلطنة عُمان.

Other titles
Psychological Resilience and its Relationship with The Motivation score of Teachers from Ai- Dakhiliyah Governorate Schools in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed at exploring the relationship between the psychological resilience and the level of motivation among school teachers in Al-Dakhiliya governorate in the Sultanate of Oman. In particular, it attempted to investigate whether there are any significant differences in this relationship which can be attributed to the independent variables of gender, age and educational qualification. To verify this, the researcher used the Conner and Davidson)2003) Psychological Resilience Scale and the Motivation Scale used in Abu Aisha's (2019) study. The sample of the study consisted of (464) male and female teachers out of a study population of (7856) male and female teachers. The results of the study revealed a high level of psychological resilience and motivation among teachers of Al-Dakhiliyah Governorate schools in the Sultanate of Oman. The results also showed that there were no statistically significant differences in the level of psychological resilience which can be attributed to the variables of age, gender and educational qualification. However, there were statistically significant differences in the general level of motivation due to the variable of age. These significant differences were also observed in the dimension of incentives and work environment in favor of the age group (22-35). In addition, the results revealed that there were statistically significant differences due to the educational qualification variable in the level of motivation as a whole. In particular, there were significant differences in the dimension of incentives, work environment and teaching load in favor of bachelor holders. In the level of motivation there were also statistically significant differences which are attributed to gender in favor of female teachers. The study concluded that there is a positive and statistically significant correlation between psychological resilience and the degree of motivation. It also showed that psychological resilience can contribute to predicting the degree of motivation. Based on these results, the study recommended the need to pay attention to psychological resilience in the educational field because of its relationship with the degree of motivation. Maintaining and improving the current level of motivation are also recommended.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الى معرفة مستوى المرونة النفسيّة ومستوى درجة الدافعية لدى معلمي مدارس محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، وهل توجد علاقة ارتباط بينهما، وهل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المرونة النفسيّة ودرجة الدافعية لدى معلمي مدارس محافظة الداخلية بسلطنة عُمان تعزى إلى متغيرات (الجنس، العمر، المؤهل العلمي).
وللتحقق من ذلك استخدم الباحث مقياس المرونة النفسيّة لكونور وديفيدسون (Connor& Davidson,2003)، ومقياس الدافعية المستخدم في دراسة أبوعيشة (2019)، وتكونت عينة الدراسة من (464) معلمًا ومعلمة، من مجتمع الدراسة الذي قوامه (7856) معلمًا ومعلمة، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى ارتفاع مستوى المرونة النفسيّة والدافعية لدى معلمي مدارس محافظة الداخلية بسلطنة عُمان، بينما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات (العمر، الجنس، المؤهل العلمي) في مقياس المرونة النفسيّة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير العمر في مقياس الدافعية ككل، وكذلك في محور الحوافز وبيئة العمل لصالح الفئة العمرية (22-35). ودلت نتائج الدراسة أيضًا على وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي في مقياس الدافعية ككل، وفي محور الحوافز وبيئة العمل والعبء التدريسي وجدت فروق ذات دلالة إحصائية لصالح حملة البكالوريوس. وكما أظهرت النتائج بأن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس الدافعية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث. وخلصت الدراسة إلى أن هناك علاقة ارتباطية طردية إيجابية ذات دلالة إحصائية بين المرونة النفسيّة ودرجة الدافعية. وأن المرونة النفسيّة يمكن أن تسهم في التنبؤ بمستوى درجة الدافعية. وبناء على هذه النتائج، فقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالمرونة النفسيّة في الحقل التربوي لوجود علاقة بينها وبين درجة الدافعية، وضرورة المحافظة على المستوى الحالي وتطويره.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
4
0
الحديدي، خالد بن عبدالله بن راشد.
جامعة نزوى
2009
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010