Document
القيمة التنبؤية بالذكاء المكاني من خلال فعالية الذات الإبداعية لدى طلبة الصف العاشر في محافظتي مسقط وجنوب الباطنة بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of this study was to identify the level of spatial intelligence, the creative self-efficacy level of grade 10 students in the Sultanate of Oman, and the extent to which the levels of spatial intelligence and creative self-efficacy vary by gender. A sample of 205 students from the tenth grade was chosen by random stratified method from the governorates of Muscat and southern Batinah. The researcher used the spatial intelligence scale of Ekstrom, French and Harman (1987) and Abbott (2010).
The results showed a high level of spatial perception in the sample of the study, a low level in spatial orientation and spatial rotation, a high creative self-efficacy level among grade 10 students in the Sultanate of Oman. The study found statistically significant differences due to gender in spatial perception favoring males, in spatial orientation in favor of females and the absence of statistically significant differences due to gender in spatial rotation. There were also statistically significant differences in the level of creative selfefficacy due to gender favoring females. Multiple regressions showed that creative performance as a subscale of creative self-efficacy contributed in predicting spatial intelligence.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى الذكاء المكاني، ومستوى فعالية الذات الإبداعية لدى طلبة الصف العاشر في محافظتي مسقط وجنوب الباطنة بسلطنة عمان، والتعرف على مدى أختلاف مستويات الذكاء المكاني وفعالية الذات الإبداعية باختلاف الجنس، وكذلك معرفة ما إذا كان لبعدي فعالية الذات الإبداعية إمكانية التنبؤ بالذكاء المكاني، حيث تكونت عينة الدراسة من ۲۰۰ طالبا وطالبة من الصف العاشر تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من محافظتي مسقط وجنوب الباطنة واستخدمت الباحثة مقياس الذكاء المكاني لأكستروم وفرنش و هارمان , Ekstrom, French & (1987,Harman)، ومقياس فعالية الذات الإبداعية لأبوت (2010 ,Abbott).
وبينت النتائج ارتفاع مستوى الإدراك المكاني لدى عينة الدراسة، وانخفاض بعدي التصور المكاني والتوجه المكائي، كما بينت ارتفاع فعالية الذات الإبداعية لدى طلبة الصف العاشر في محافظتي مسقط وجنوب الباطنة بسلطنة عمان، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الجنس ولصالح الذكور في الإدراك المكاني ولصالح الإناث في التصور المكاني، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الجنس في التوجه المكاني، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى فعالية الذات الإبداعية تعزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وتوصلت نتيجة الانحدار المتعدد إلى أن الأداء الإبداعي أسهم بالتنبؤ في الذكاء المكاني.
وبينت النتائج ارتفاع مستوى الإدراك المكاني لدى عينة الدراسة، وانخفاض بعدي التصور المكاني والتوجه المكائي، كما بينت ارتفاع فعالية الذات الإبداعية لدى طلبة الصف العاشر في محافظتي مسقط وجنوب الباطنة بسلطنة عمان، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الجنس ولصالح الذكور في الإدراك المكاني ولصالح الإناث في التصور المكاني، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الجنس في التوجه المكاني، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى فعالية الذات الإبداعية تعزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وتوصلت نتيجة الانحدار المتعدد إلى أن الأداء الإبداعي أسهم بالتنبؤ في الذكاء المكاني.
Category
Theses and Dissertations