Document

التدوير الوظيفي وعلاقته بمستوى الكفاءة الإدارية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظتي الداخلية وشمال الشرقية في سلطنة عُمان.

Other titles
The Correlation Between Job rotation and Basic Education School Principals' level of administrative competence in the governorates of Al Dakhiliyah and North Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to determine the relationship between overall degree job rotation and the level of administrative competence among the principals of basic education schools in the governorates of Al Dakhiliyah and North Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman. To collect data and achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive correlative approach and conducted a questionnaire with 97 male and female principals. The findings of the study showed that the overall degree of job rotation practiced in the basic education schools in the governorates of Al-Dakhiliyah and North Al Sharqiyah was significant. A further novel finding is that training, capacity development, job development, systems and procedures were significant as well. While our results demonstrated that there were no noteworthy differences in the significance level ≥ α) (05.0 between the mean estimates of the study sample, which can be attributed to the variables: gender, qualifications, experience, there were statistically significant differences in the level (0.05≥α) which was attributed to the governorate variable in favor of North Al Sharqiyah governorate. Another promising finding was that basic education school principals' level of administrative competencies in the governorates of Al Dakhiliyah and North Al Sharqiyah were generally high. From the results, it is clear that the principals' administrative competence, technical aptitude and technological capability were quite high. Extensive results carried out show that, while there were statistically significant differences at the significance level (0.05≥α) due to the gender variable in the proficiency dimension. there were no statistically significant differences at the significance level (0.05≥α) in the sample responses of the study attributed to the variables: governorate, years of experience, and qualification in administrative efficiency to the dimensions of technical aptitude and technological capability. From this standpoint, the results of the study reveal the existence of a positive correlation and a statistical function between all dimensions of job rotation and administrative efficiency among the study sample. In light of the results of the study, a set of recommendations were presented, the most important of which are: working to enhance the level of administrative competence related to the technical field of school principals and framing the job rotation process for school principals in Oman at the central level.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة ممارسة التدوير الوظيفي وعلاقته بمستوى الكفاءة الإدارية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظتي الداخلية وشمال الشرقية في سلطنة عُمان، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، ولجمع البيانات حول الظاهرة، قامت الباحثة بتطوير استبانة تم تطبيقها على عينة مكونة من (97) مديرًا ومديرة.
وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها: أن درجة ممارسة التدوير الوظيفي في مدارس التعليم الأساسي بمحافظتي الداخلية وشمال الشرقية بسلطنة عُمان جاءت كبيرة وفي جميع الأبعاد، وهي: التدريب وتطوير القدرات، والتصميم الوظيفي، والنظم والإجراءات، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من مديري مدارس التعليم الاساسي في محافظتي الداخلية وشمال الشرقية بسلطنة عُمان لدرجة ممارسة التدوير الوظيفي تُعزى لمتغيرات: الجنس، والمؤهل، وسنوات الخبرة، بينما توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05≥α) تُعزى لمتغير المحافظة لصالح محافظة شمال الشرقية.
كما أظهرت النتائج أيضًا أن مستوى الكفاءة الإدارية لدى مديري مدارس التعليم الأساسي في محافظتي الداخلية وشمال الشرقية بسلطنة عُمان جاء مرتفعًا بشكل عام، كما جاء مرتفعا جدا في بعد الكفاءة الإدراكية، ومرتفعا في بعدي الكفاءة الفنية والكفاءة التكنولوجية، وأوضحت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) في استجابات عينة الدراسة من مديري مدارس التعليم الاساسي في محافظتي الداخلية وشمال الشرقية بسلطنة عُمان لمستوى الكفاءة الإدارية تُعزى لمتغيرات: المحافظة، وسنوات الخبرة، والمؤهل في بعدي الكفاءة الفنية والكفاءة التكنولوجية، والجنس في بعدي الكفاءة الإدراكية والكفاءة التكنولوجية، بينما توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (0.05≥α) تُعزى لمتغير الجنس في بعد الكفاءة الفنية لصالح الذكور، وكذلك المؤهل في بعد الكفاءة الإدراكية لصالح البكالوريوس.
بالإضافة إلى ما سبق كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين جميع أبعاد التدوير الوظيفي وأبعاد الكفاءة الإدارية لدى مديري مدارس التعليم الاساسي في محافظتي الداخلية وشمال الشرقية بسلطنة عُمان.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات أبرزها: العمل على تعزيز مستوى الكفاءة الإدارية المرتبطة بالمجال الفني لدى مديرات المدارس، وتأطير عملية التدوير الوظيفي لمديري المدارس بسلطنة عُمان على المستوى المركزي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
Theses and Dissertations
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011