Document

التحديات التي تواجه إدارات المدارس البعيدة في سلطنة عمان و سبل التغلب عليها.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to identify the challenges facing remote school administrations in Oman and the procedures taken by these schools to meet these challenges, as well as the proposed alternatives suggested by the study sample to overcome these challenges, which the Ministry of Education can provide. The study sample consisted of (25) principals of schools classified as remote schools according to the classification of the Ministry of Education and the educational directorates in the governorates of Muscat, Dakheliyah, Dhofar and the Department of Education in Al Wusta governorate. The study adopted the descriptive approach by designing a semi structured interview protocol to collect data by directing four main questions to the respondents. These questions focused on Administrative challenges, challenges associated with teachers performance, challenges associated with students performance, and the challenges associated with parent-community relationships. Data were analyzed using qualitative technique by analyzing respondents' responses and monitoring frequency of responses. The study found that remote schools suffer from many challenges and difficulties, the most important of which are geographical isolation which causes interruption or weakness of the means of communication and Internet, shortage of services, difficulty of transportation, and employee instability, lack of professional experience. These schools follow a number of procedures to address these challenges, the most important of which is the application of rules and regulations in cases of frequent absence, the assignment of tasks and the involvement of the community as much as possible in the school activities . The respondents suggested a number of alternatives that the Ministry can provide to reduce the impact of these challenges, such as providing means of communication and Internet, increasing the incentives and rewards for the workers in these schools, providing transportation and housing, and continuing media awareness for residents in these areas of the importance of education.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على التحديات التي تواجه إدارات المدارس البعيدة في سلطنة عمان، والإجراءات التي تتخذها تلك المدارس لمواجهة هذه التحديات، وكذلك البدائل المقترحة من قبل عينة البحث والتي يمكن أن تقدمها وزارة التربية والتعليم للتغلب على هذه التحديات. وتكونت عينة الدراسة من (۲۰) مدير مدرسة مصنفة كمدارس بعيدة حسب تصنيف وزارة التربية والتعليم والمديريات التعليمية بمحافظات مسقط والداخلية وظفار وإدارة التعليم بالوسطي، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي وذلك بتصميم بطاقة مقابلة شبه مفتوحة لجمع البيانات وذلك من خلال توجيه اربعة اسئلة رئيسية للمبحوثين متمحورة حول اربعة محاور وهي التحديات الإدارية، والتحديات المرتبطة بأداء المعلمين، والتحديات المرتبطة بأداء الطلاب، والتحديات المرتبطة بالعلاقة مع أولياء الأمور والمجتمع المحلي. تم تحليل البيانات باستخدام الأسلوب الكيفي وذلك من خلال تحليل استجابات المبحوثين ورصد تكرارات الإجابات.
توصلت الدراسة إلى نتائج أهمها أن المدارس البعيدة تعاني من الكثير من التحديات والصعوبات أهمها العزلة الجغرافية، والتي تؤدي إلى انقطاع أو ضعف وسائل الاتصال وشبكة الانترنت، ونقص الخدمات، وصعوبة المواصلات، وكذلك عدم استقرار العاملين وقلة خبرتهم المهنية، وضعف مستوى الطلاب التحصيلي، وعدم وعي المجتمع بأهمية التعليم وانتشار الأمية وتتبع هذه المدارس عددا من الإجراءات لمواجهة تلك التحديات أهمها تطبيق اللوائح والأنظمة في
حالات الغياب المتكرر، وكذلك تفويض المهام وإشراك المجتمع بقدر الإمكان في فعاليات المدرسة ومناشطها. واقترح أفراد العينة عددا من البدائل التي يمكن أن توفرها الوزارة لتقليل أثر هذه التحديات مثل توفير وسائل الاتصال والانترنت، وزيادة الحوافز والمكافآت للعاملين في تلك المدارس، وتوفير المواصلات والسكن لهم، والتوعية الإعلامية المستمرة للقاطنين في تلك المناطق بأهمية التعليم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
7
1
البروانية، أسماء بنت سعود بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2024