Document
التنبؤ بالعجز المتعلم في ضوء بعض المتغيرات لدى طلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The purposes of the present study were to identify the prevelance rate of learned helplessness among students of grades (5-10) in the schools of Muscat governorate; and to identify which variables can predict Learned Helplessness the most: grade, gender, educational level of the parents, and academic achievement.
To achieve these goals, the reasecher had developed and applied a Learned Helplessness scale on (849) students of year 2015-2016 and collected their total academic achievement grades (GPA) of the first semester.
Results of the study showed that the prevalence rate of Learned Helplessness in the schools of Muscat governorate had reached 10.84%, indicating that the sample is with a low level of Learned Helplessness.
Multiple regression analysis (Stepwise Multiple Linear Regression) results showed the presence of four variables that can predict Learned Helplessness, which were: academic achievement, fifth grade, ninth grade, and tenth grade. These variables combined interpreted 23% of variation.
As for the dimensions of Learned Helplessness, results showed that the second dimension (reduced ability to control events) can be predicted by male gender, and the fourth dimension (low self-esteem) can be predicted by the educational level of the father (reads and writes without a certificate).
According to the results, the researcher recommended that teachers, psychologists and social workers prepare educational programs that measure Learned Helplessness among students in each semester; and to provide therapeutic and outreach programs to reduce it for whom has high levels of it.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على معدل انتشار العجز المتعلم لدى طلبة الصفوف 5 ۱۰ في مدارس محافظة مسقط، والكشف عن أكثر المتغيرات قدرة على التنبؤ بالعجز المتعلم لدى العينة، وهي: الصف الدراسي، الجنس، المستوى التعليمي للوالدين، والتحصيل الدراسي ولغرض تحقيق أهداف الدراسة؛ قامت الباحثة بإعداد وتطبيق مقياس العجز المتعلم على و عينة بلغ حجمها (۸۶۹) من الطلبة المسجلين للعام الدراسي ۲۰۱۵-۲۰۱۶ والحصول على . المجموع الكلي لدرجاتهم التحصيلية في الفصل الدراسي الأول.
أظهرت نتائج الدراسة أن معدل الانتشار للعجز المتعلم في مدارس محافظة مسقط قد بلغ % ۱۰٫۸۶ مما يدل على أن العينة ذات مستوى منخفض من العجز المتعلم. وبإجراء تحليل الانحدار المتعدد (Stepwise Multiple Linear Regression) أظهرت النتائج وجود أربعة متغيرات يمكنها التنبؤ بالعجز المتعلم وهي التحصيل الدراسي، الصف الخامس، الصف التاسع والصف العاشر، حيث بلغت قيمة التباين المفسر لهذه المتغيرات مجتمعة ۲۳%.
أما فيما يختص بأبعاد العجز المتعلم فنجد أنه يمكن التنبؤ بالبعد الثاني (انخفاض القدرة على التحكم بالأحداث من خلال متغير الذكور، كما يمكن التنبؤ بالبعد الرابع وهو انخفاض تقدير الذات من خلال متغير المستوى التعليمي للأب (يقرأ ويكتب بدون شهادة)، وفقا للنتائج أوصت الباحثة بحث المعلمين والأخصائيين النفسيين والإجتماعيين في المدارس على إعداد برامج تربوية تعمل على قياس العجز المتعلم لدى الطلبة في كل فصل دراسي؛ وتقديم برامج علاجية وإرشادية للخفض من العجز المتعلم لمن لديه مستويات مرتفعة منه.
أظهرت نتائج الدراسة أن معدل الانتشار للعجز المتعلم في مدارس محافظة مسقط قد بلغ % ۱۰٫۸۶ مما يدل على أن العينة ذات مستوى منخفض من العجز المتعلم. وبإجراء تحليل الانحدار المتعدد (Stepwise Multiple Linear Regression) أظهرت النتائج وجود أربعة متغيرات يمكنها التنبؤ بالعجز المتعلم وهي التحصيل الدراسي، الصف الخامس، الصف التاسع والصف العاشر، حيث بلغت قيمة التباين المفسر لهذه المتغيرات مجتمعة ۲۳%.
أما فيما يختص بأبعاد العجز المتعلم فنجد أنه يمكن التنبؤ بالبعد الثاني (انخفاض القدرة على التحكم بالأحداث من خلال متغير الذكور، كما يمكن التنبؤ بالبعد الرابع وهو انخفاض تقدير الذات من خلال متغير المستوى التعليمي للأب (يقرأ ويكتب بدون شهادة)، وفقا للنتائج أوصت الباحثة بحث المعلمين والأخصائيين النفسيين والإجتماعيين في المدارس على إعداد برامج تربوية تعمل على قياس العجز المتعلم لدى الطلبة في كل فصل دراسي؛ وتقديم برامج علاجية وإرشادية للخفض من العجز المتعلم لمن لديه مستويات مرتفعة منه.
Category
Theses and Dissertations