Document

آليات مقترحة لتفعيل ممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلبة بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify mechanisms to activate the practices of school headmasters in developing a culture of dialogue among students in the Sultanate of Oman based on the opinions of education experts and submit a proposal of mechanisms to activate the practices of school headmasters in developing a culture of dialogue among students in the Sultanate of Oman, The study used a descriptive methodology; to present the theoretical view on the culture of dialogue in general and the practices of school headmasters in developing a culture of dialogue among students in particular. A questionnaire is designed to cover six main areas which represented the mechanisms of activating the practices of school headmasters in developing a culture of dialogue among students: (school planning, school communication, decision-making, supervision of teaching and learning, the management of school activities, and strengthening the relationship between parents and community organizations). The (Delphi) method was used with a group of (51) experts from the Sultanate of Oman, these were educational experts who obtained a doctorate in education and specialized in educational management, the curricula and methods of teaching, psychology, philosophy, and experts holding a Ph.D. in human resources management, management and development, together with school administrators who have got an MA in educational management, as well as educational experts from Arabic countries holding a Doctorare in educational administration, and experts interested in the field of dialogue. The study used frequency tables to calculate the percentage of each paragraph of the tool, and used (SPSS) to calculate the Means, Standard Deviations, and Inter Quartile Range. The results were analyzed for each area of the different areas, and each paragraph of the area. The findings classified the most important of the six areas according to the educational experts as follows: the area of school planning got on average account (2.87), followed by the area of strengthening the relationship between parents and the community organizations received an average of 2.82), then the area of school communication got on average of (2.81), followed by the supervision of teaching and learning which got an average of (2.80), as well as decision-making area which got an average of (2, 80), and finally the focus of the management of school activities got an average of (2,77). According to the analysis of the six areas in focus on the topic of the culture of dialogue and practices of school administrators in developing the culture of dialogue among students, the study offered a suggested proposal for the mechanisms to activate the practices of school headmasters in developing a culture of dialogue among students in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على آليات تفعيل ممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلبة بسلطنة عمان من وجهة نظر الخبراء التربويين، ووضع تصور مقترح لآليات تفعيل ممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلبة بسلطنة عمان.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتم استعراض الأدب النظري المتعلق بثقافة الحوار بشكل عام وبممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلية بشكل خاص، وبناء استبانة مكونة من ستة محاور ممثلة آليات تفعيل ممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلبة وهي: (التخطيط المدرسي، والاتصال المدرسي، وصنع القرار، والإشراف على عمليتي التعليم والتعلم، وإدارة الأنشطة المدرسية، وتوثيق العلاقة مع أولياء الأمور ومؤسسات المجتمع المحلي)، وأستخدم أسلوب آراء الخبراء (دلفاي) على مجموعة بلغت (۵۱) خبيرة من سلطنة عمان، من التربويين الحاصلين على دكتوراة في التربية تخصص إدرة تربوية، ومناهج وطرق تدريس، وعلم نفس، وخبراء حاصلين على دكتوراة في إدارة الموارد البشرية، والإدارة والتنمية، ومديري مدارس حاصلين على ماجستير إدارة تربوية، وكذلك خبراء تربويون من دول عربية حاصلين على الدكتوراة في التربية تخصص الإدارة التربوية، وخبراء تربويون مهتمين بمجال الحوار.
واستخدمت الدراسة الجداول التكرارية لحساب النسبة المئوية لكل فقرة من فقرات الأداة، وبرنامج (SPSS) لحساب المتوسطات الحسابية (Means)، والانحرافات المعيارية (Standard Deviation)، والمدى بين الأرباع (Inter Quartile Range). وتم تحليل نتائج كل محور من المحاور، وكل فقرة من فقرات المحور.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية من حيث درجة الأهمية لكل محور من المحاور الستة من وجهة نظر الخبراء التربويين في كالتالي: محور التخطيط المدرسي حصل على متوسط حسابي (۲۸۷)، يليه محور توثيق العلاقة مع أولياء الأمور ومؤسسات المجتمع المحلي حصل على متوسط حسابي (۲۸۲)، ثم محور الاتصال المدرسي حصل على متوسط حسابي (۲٫۸۱)، ويليه محور الإشراف على عمليتي التعليم والتعلم حصل على متوسط حسابي (۲٫۸۰)، وكذلك محور صنع القرار حصل على متوسط حسابي (۲٫۸۰)، وأخيرة محور إدارة الأنشطة المدرسية حصل على متوسط حسابي (۲٫۷۷.(
وفي ضوء استعراض الأدبيات الموضوع ثقافة الحوار وممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلبة، ونتائج الدراسة الميدانية، قدمت الدراسة تصور مقترحة لآليات تفعيل ممارسات مديري المدارس في تنمية ثقافة الحوار لدى الطلبة بسلطنة عمان، كما تم التوصل إلى عدد من الدراسات المقترحة
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009