Document

اليقظة العقلية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في ضوء بعض المتغيرات في محافظة مسقط.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to identify the level of mindfulness and its differences according to the study's variables among students in post-basic education in Muscat governorate. The sample consists of (600) male and female students. The Kentucky Inventory of Mindfulness Skills (KIMS) was used. The inventory contains four domains: Observation, Describing, Acting with Awareness and Accepting without Judgment. Means, standard deviations, T-test, One Way Anova, and Scheffé post hoc were used to analyze data. The results showed that the level of mindfulness among students was average. Significant differences due to gender within the observation domain and it's was in favor of females and within acceptance domain in favor of males. In addition, significant differences were found within 12th grade students in the observation domain and within 11th grade in the acceptance domain. Other significant differences were found among students with higher level of performance in the observation and prudence domains and within lower performance in the accepting without judgment domain. Further, significant difference was found among student with higher income level in the observation domain. Significant differences within descriptive domain were found among students who located them themselves in the middle ranking category. Significant differences were found among student whose parents have higher educational level within the four domains of the inventory. No significant differences were found due to age and number of the years of playing video games. Based on the results of this study, the recommendations focus on increasing the level of mindfulness among students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى اليقظة العقلية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في محافظة مسقط، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى اليقظة العقلية حسب متغيرات الدراسة. تكونت عينة الدراسة من (600) طالب وطالبة، استخدم مقياس كنتاكي لليقظة العقلية الذي جاء بأربعة محاور وهي: الملاحظة، الوصف، التصرف بوعي والقبول دون إصدار أحكام. ولتحليل نتائج الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار ( T - Test واختبار تحليل التباين الأحادي (One Way Anova)، واختبار (شيفية) للمقارنات البعدية. أشارت النتائج أن مستوى اليقظة العقلية كانت متوسطة لدى الطلبة، كما وجدت فروق لصالح الإناث في محور الملاحظة ولصالح الذكور في محور القبول، وفروق لصالح الصف الثاني عشر في محور الملاحظة ولصالح الصف الحادي عشر في محور القبول، وفروق في مستوى التحصيل الدراسي لصالح المستويات التحصيلية العليا في محوري الملاحظة والتصرف بوعي، ولصالح المستويات التحصيلية المنخفضة في محور القبول دون إصدار أحكام، وفروق في دخل الأسرة في محاور المقياس لصالح المستوى الأعلى في الدخل في محور الملاحظة، وفروق في الترتيب في الأسرة في محاور المقياس لصالح الفئة المتوسطة في الترتيب في محور الوصف، وفروق في المستوى التعليمي لولي الأمر في محاور المقياس لصالح المستويات التعليمية العليا، ولم تظهر النتائج أي فروق في متغير العمر وعدد ساعات ممارسة الألعاب الالكترونية. وفي ضوء ذلك تمت صياغة جملة من التوصيات والمقترحات التي يمكن أن تسهم في رفع مستوى اليقظة العقلية لدى الطلبة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
1
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2024-01-18
Theses and Dissertations
4
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021