Document

أنماط السيطرة المخية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating The cerebral hemispheric styles of students with learning difficulties, at the first symposium of primary education. It also aimed at knowing the nature of differences in hemispherity styles according to the gender (males, females) and the level of the students being third or fourth grades. The sample of the study consisted of (111) students with learning difficulties from AL-Batinah South region. Male students were (80) and the female were (31). The research instrument was Torrance Scale for Learning and Thinking Styles after adapting it to the Omani environment and measuring its constancy. To answer the first research question about the cerebral hemispheric style for students who have learning difficulties, means and standard deviations for each pattern, and to ensure that whether these variables are different from each other by statistics designation, then used the MANOVA, and also classified sample soles according to type of ascendant pattern of each individual according to the greatest repetition. Where the result refers to that, there are statistics designations when using any style of the three styles, that leads to the mean of each style to differ from the other in statistics designation, also the results displays that, the right style is the ascendant hemisphere dominant to the students with learning difficulties. Achieving the second target to the assessment of the implication of the statistical variation in the cerebral hemispheric style due to variables such as gender (males, females) and the level of the students being third or fourth grades. The researcher used MANOVA, the result shows that, there was no difference in the statistics designation among the sample individuals as per the gender variable. According to the level variable there were no difference with statistics designation in left and integrated styles, where there were differences in the right style, in the level four. In light of these findings, there are a number of reccomendations for students as well as teachers and scope for further research such as under taking a study to analyze the content of syllabuses taught in the first cycle of basic education with the objective of identifying the cerebral hemispheric style stressed in the syllabuses.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أنماط السيطرة المخية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالحلقة الأولى من التعليم الأساسي، كما هدفت إلى معرفة طبيعة الفروق في تلك الأنماط والراجعة لمتغير الجنس (ذكور، وإناث) وللصف الدراسي (ثالث رابع أساسي)؟
تكونت عينة الدراسة من (111) تلميذا وتلميذة من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بمنطقة الباطنة جنوب، بواقع (80) تلميذا و(31) تلميذة. طبق عليهم مقياس تورانس لأنماط التعلم والتفكير بعد أن قامت الباحثة بمراجعة المقياس وتكييفه للبيئة العمانية وحساب صدقه وثباته.
التحقق من التساؤل الأول عن نمط السيطرة المخية السائد لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم تم حساب المتوسط الحسابي والانحراف المعياري لكل نمط من الأنماط الثلاثة (الأيمن والأيسر والمتكامل)، وللتأكد ما إذا كانت هذه المتوسطات مختلفة عن بعضها البعض بدلالة إحصائية تم استخدام تحليل التباين متعدد المتغيرات كما تم أيضا تصنيف أفراد العينة حسب نوع النمط السائد لدى كل فرد من أفراد العينة وذلك على أساس حساب المنوال (التكرار الأكبر). حيث أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائية في استخدام كل نمط من الأنماط الثلاثة مما يدل على أن المتوسطات الحسابية لكل نمط من هذه الأنماط مختلفة عن بعضها البعض بدلالة إحصائية، كما أشارت النتائج إلى أن النمط الأيمن هو نمط السيطرة المخية السائدة لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم.
أما الهدف الثاني والمتمثل في معرفة دلالة الفروق الإحصائية في أنماط السيطرة المخية والتي تعزى لمتغيري الجنس ذكور وإناث) والصف الدراسي (ثالث ورابع أساسي)، فقد تم استخدام تحليل التباين متعدد المتغيرات، حيث بينت النتائج إلى عدم وجود تفاعل ما بين الجنس والصف الدراسي في كل نمط من الأنماط الثلاثة، كما إنه لم توجد فروق دالة إحصائيا بين أفراد العينة تبعا لمتغير الجنس. أما بالنسبة لمتغير الصف الدراسي فلم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من النمط الأيسر والمتكامل، في حين كانت هناك فروق في النمط الأيمن وذلك لصالح الصف الرابع
هذا، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري للدراسة، كما تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات منها إجراء دراسة تتناول تحليل محتوى للمناهج الدراسية في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء السيطرة المخية، وتحديد نمط السيطرة الذي تركز عليه المناهج.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, عائشة بنت خلفان بن سيف.
جامعة نزوى.
2009